Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SOCIALLY ORIENTED APPROACH TO AFTER-STROKE SPEECH RESTORATION BY MEANS OF COLLECTIVE INVOLVEMENT INTO VISUAL ARTS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-2-772

Abstract

The article is devoted to the search of effective methods of speech restoration, patients with efferent motor aphasia as a stroke consequence being the subject of the study. The author considers the possibility of application of the socially oriented approach in such cases. The approach mentioned is implemented at group lessons of visual arts activity. The research presents one of the options of the complex speech therapy job, organized in small groups (dyads). Positive dynamics of overcoming the aphasia, received as a result of the specified approach is shown, the analysis of opportunities of restoration of the lost speech, communicative and social functions in the course of collective lessons of visual arts activity is given.

About the Author

S. .. Betanova

Russian Federation


References

1. Визель Т.Г. Значение функциональной интеграции для формирования и нарушения речевой функции // «Проблемы патологии развития и распада речевой функции»: материалы научно-практической конференции «Центральные механизмы речи», посвященной памяти профессора Н.Н. Трауготт. — СПб., 1999. - 448 с.

2. Глезерман Т.Б. Нейропсихологические основы нарушения мышления при афазии. — М.: Наука, 1986. — 219 с.

3. Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения в двух томах. — Т 2. — М.: Педагогика, 1983. — 427 с.

4. Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека. — СПб.: ПИТЕР, 2008. — 619 с.

5. Регистр инсульта [Электронный ресурс] // www.nabi.ru: [сайт]. — URL: http://www.nabi.ru/register.htm (дата обращения: 05.05.2013).

6. Цветкова Л. С. Мозг и интеллект. — М., Просвещение, 1995. — 321 с.


Review

Views: 196


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)