THE RELATIONS OF CHURCH AND STATE IN BYZANTIUMS AND RUSSIAS SOCIO-POLITICAL THOUGHT
https://doi.org/10.18384/2224-0209-2012-1-616
Abstract
Russias historical fate, including modern Russian reality, are closely connected. The article
describes the church-and-state relations in the Byzantine Empire, the theory and practice
of their implementation, the concept of the authorities symphony. The authors intention is
to examine the grounds for the necessity of church-and-state interaction. According to the
Byzantian doctrine, the Greek orthodox world was to be ruled by two heads - the patriarch
and the emperor; the accord between the Church and the State was to be the basis of the
Greek orthodox society.
References
1. Глубоковский Н. Н. Русская богословская наука в ее историческом развитии и новейшем состоянии. - Варшава, 1928, 348 с.
2. Кривушин И. В. Ранневизантийская церковная историография. - СПб., 1998, - 256 с.
3. Лебедева Г. Е. Из истории отечественной церковно-исторической науки: Н. А. Скабаланович // АДСВ. 2000. Вып. 31. - 369 с.
4. О социальной концепции русского Православия. - М., 2002. 80 с.
5. Скабаланович Н. А. Византийское государство и церковь в XI веке. - СПб., 1884. - 186 с.
6. Флоринский Т. Новый русский труд по истории Византии // Университетские известия. - Киев., 1884. № 8. - 200 с.
7. Хрущёва Э. Н. Концепция византийского государства в русской византинистике последней четверти XIX - ХХ вв.: Дис. … канд. ист. наук. - Екатеринбург, 2002. - 413 с.
8. Цит. по: Новиков О. А. Византийская концепция взаимоотношений Церкви и государства: Дис. … канд. юр. наук. - Воронеж. - 176 с.
9. Dagron G. Empereur et pretre. Etude sur le cesaropapism byzantin. Bibliotheque des Histoire. P., 1996; Дагрон Ж. Восточный цезарепапизм (история и критика одной концепции)//С. СПб., 2000. Р. 242.