Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SEMANTIC FIELD OF THE VALUE «POWER»

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2020-2-1006

Abstract

The purpose. To describe the multi-level structure of the content of value, consisting of the components, forming the unified space of the semantic field. Methodology and Approach. The author analyzes the definitions from the encyclopedic, lexicographic sources, contextual use of the value power in the corpus of texts, semantic groups based on the associative dictionary entries analysis were identified, as well as proverbs with the help of the component method. The results of the study revealed that the scientific picture of the world reflects positive or neutral perception of the value power, and in the naive picture of the world not only positive, neutral but also negative attitude to this value is represented. Theoretical and Practical Implications: the new approach to the semantic field arrangement that helps to represent the level of social, intermediate and common consciousness in the language, as well as to the research basis forming in the field of political technologies and social psychology.

About the Author

V. A. Ilyina
Russian New University
Russian Federation


References

1. Буякова Е. В. Теоретические аспекты исследования ценностей // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2016. Т. 15. URL: https://e-koncept.ru/2016/86947.htm (дата обращения: 22.10.2019).

2. Ильина В. А. Семантическое пространство ценности / антиценности в русской культуре // Жизнь языка в культуре и социуме - 6: материалы конференции. М.: Канцлер, 2017. С. 92-93.

3. Лапин Н. И. Ценности «сохранение - открытость изменениям» и сетевые инновационные институты // Общественные науки и современность. 2009. № 5. С. 37-51.

4. Ласточкина М. А. Нравственные ценности современной молодежи (региональное исследование) [Электронный ресурс] // Гуманитарные научные исследования. 2014. № 8 (36). URL: http://human.snauka.ru/2014/08/7535 (дата обращения: 26.03.2019).

5. Магун В. С., Руднев М. Г. Дифференциация европейского населения по приверженности ценностям традиции/рациональности и выживания/самовыражения // XIII Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4 кн. / под ред. Е. Г. Ясина. Кн. 2. М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 527-540.

6. Магун В. С., Руднев М. Г. Жизненные ценности российского населения: сходства и отличия в сравнении с другими европейскими странами // Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии. 2008. № 1 (93). С. 33-58.

7. Свертков И. А. Политическая социализация молодежи в условиях трансформации России (конец XX - начало XXI века): дис. … канд. полит. наук. Воронеж, 2010. 158 с.

8. Тарасов Е. Ф. Проблема анализа содержания общечеловеческих ценностей // Вопросы психолингвистики. 2012. № 1 (15). С. 8-17.

9. Kornienko A., Syryamkina E. Justice as an Indicator of Well-being in Modern Society Procedia [Электронный ресурс] // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 166. URL: https://www.sciencedirect.com/journal/procedia-social-and-behavioral-sciences/vol/166/suppl/C (дата обращения: 07.01.2015).

10. Ivankina L., Berestneva O., Shelekhov I. View of Young People of the Modern Russian Society on Predominant Values of Partnership in Marriage (on the Basis of Survey) [Электронный ресурс] // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 166. URL: https://www.sciencedirect.com/journal/procedia-social-and-behavioral-sciences/vol/166/suppl/C (дата обращения: 07.01.2015).

11. Trethewey E., Jackson M. Values and cognitive mechanisms: Comparing the predictive factors of Australian meat intake [Электронный ресурс] // Appetite. 2019. Vol. 142. URL: https://doi.org/10.1016/j.appet.2019.104386 (дата обращения: 01.11.2019).


Review

Views: 302


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)