Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

PHRASEOLOGICAL EXPRESSIONS AS A MEANS TO INCREASE ATTRACTION IN THE HEADLINES OF ADVERTISEMENTS (BASED ON THE CUSTOMS PRESS)

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2020-2-1015

Abstract

The purpose is to study the role of different types of phraseological units in increasing the attraction potential in the headlines of advertisements in the professional Customs discourse. Methodology and Approach. The headlines containing different types of phraseological units are studied, the potential and effectiveness of each type of a phraseological unit to increase the attraction of the headline and the impact on the reader is analysed. The main methods of research are observation, synthesis, and interpretation of results, discursive and statistical analysis. Results. The results include the analysis of functions and pragmatic aims of different types of phraseological units used in advertisements headlines in the customs press. The author defines the effectiveness of use of various types of phraseological constructions in the professional advertising discourse, as well as the means enabling phraseological units to achieve their pragmatic aim and efficiently influence the reader.

About the Author

E. V. Dvoynina
Russian Customs Academy
Russian Federation


References

1. Бейлинсон Л. С. Профессиональный дискурс: профильные признаки // Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 6. С. 179-186.

2. Бернадская Ю. С. Текст в рекламе. М.: ЮНИТИ-ДАНА. 2008. 288 с.

3. Виноградов В. В. Основные понятия русской фразеологии как лингвистической дисциплины // Лексикология и лексикография. М., 1977. C. 140-161.

4. Жуков В. П. Русская фразеология. М.: Высшая школа. 2006. 408 с.

5. Комарова Е. В. Особенности использования и функционирования фразеологизмов на разных композиционных уровнях художественного текста // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 5 (78). С. 389-393.

6. Леонидова М. А. Проблемы структурно-семантической типологии болгарских и русских фразеологизмов. София: Народна просвета, 1986. 290 с.

7. Михеева Е. С. Функционирование фразеологизмов в рекламном слогане // Вестник Орловского государственного университета. Серия: Новые гуманитарные исследования. 2011. № 1 (15). С. 178-179.

8. Пивкин С. Д., Топтыгина О. Н. Фразеологические единицы как отражение современного разговорного английского языка в дискурсивном пространстве пользователей ПК // Языковые аспекты профессиональной коммуникации в современной образовательной среде: сборник научных трудов / под ред. И. В. Кондариной. М.: РИО Российской таможенной академии, 2017. С. 95-100.

9. Пикулева Ю. Б. Культурный фон современной телевизионной рекламы // Известия Уральского государственного университета. 2002. № 24. С. 268-276.

10. Словарь лингвистических терминов / Д. Э. Розенталь и др. // Библиотека Гумер: [сайт]. URL: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Linguist/DicTermin/index.php (дата обращения: 15.01.2020).

11. Сосунова Г. А. Фразеологизмы в профессиональной таможенной литературе на французском языке: классификация, переводческий аспект // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2013. № 2 (26). С. 145-154.

12. Сосунова Г. А. Заголовок как концепт текста французской таможенной прессы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2016. № 3. С. 126-132.

13. Тарасенко Т. П. Религиозная концептосфера художественного дискурса В. И. Даля // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 5-1 (71). С. 154-158.

14. Телия В. Н. Русская фразеология. Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996. 288 с.

15. Шанский Н. М. Лексика и фразеология современного русского языка. М., 1957. 228 с.

16. Glucksberg S., McGlone M. S. Understanding Figurative Language: From Metaphors to Idioms. Oxford: Oxford University Press, 2001. 140 p.

17. Moon R. Fixed Expressios and Idioms in English: a Corpus-based approach. Oxford: Claredon Press, 1998. 356 p.


Review

Views: 282


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)