Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

VERBALIZATION OF THE EMOTIONAL ASPECT OF “HISTORIAN” SOCIAL ROLE IN LEO TOLSTOY’S AND JOHN FOWLES’ DIARY DISCOURSE: COMPARATIVE ANALYSIS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2021-1-1050

Abstract

Aim. To establish the linguistic features characteristic of intertextual inclusions in diary discourse, thematically united by an appeal to history and the perception of historical events by a linguistic person, and the ability of this kind of intertextual inclusions to convey emotions. Methodology. Several interdependent research methods were used: contextual, lexico-stylistic, discursive, linguocultural, statistical. The analysis showed the presence of an increased emotive involvement of the authors in the changes taking place around them, as evidenced by the extended range of means of expression and their convergence. Results. It was revealed that the social role of the “Historian” has a special tool for advancing in the flow of speech (“they-communication”) and a special way of using the intertestal references as means of expression. Research implications. The study contributes to the expansion of views on the nature of the intertext and its emotive mode, as well as to the possibility of using the proposed approach in classes on analytical reading, discourse theory and text interpretation.

About the Author

E. Yu. Pugacheva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Борисов Н. В. История России с древнейших времен до конца XVIII века: учебник для бакалавриата по направлению «История» / отв. ред. Б. Н. Флоря. 2-е изд., испр. и доп. М.: Московский университет, 2019. 544 с.

2. Босова Л. М. Речевой портрет женщины-политика // Актуальные проблемы современного языкового образования в вузе: вопросы теории языка и методики обучения: программа 7-й международной научно-практической конференции и тезисы докладов. Коломна: ГСГУ, 2019. С. 36-37.

3. Жирова И. Г. Межкультурный творческий диалог между М. Ю. Лермонтовым и Дж. Г. Байроном // Актуальные проблемы современного языкового образования в вузе: вопросы теории языка и методики обучения: программа 7-й международной научно-практической конференции и тезисы докладов. Коломна: ГСГУ, 2019. С. 59-60.

4. Игнатов К. Ю. Интертекстуальные отсылки в лингвопоэтическом анализе стихотворения // Актуальные проблемы современного языкового образования в вузе: вопросы теории языка и методики обучения: программа 7-й международной научно-практической конференции и тезисы докладов. Коломна: ГСГУ, 2019. С. 62-63.

5. Интертекстуальность и фигуры интертекста в дискурсах разных типов: коллективная монография / науч. ред. Т. Н. Колокольцева, В. П. Москвин. М.: Флинта: Наука, 2014. 352 с.

6. Матвеева Т. В. Тональность (субъективная модальность, текстовая модальность, текстовая экспрессивность) // Стилистический энциклопедический словарь русского языка / гл. ред. М. Н. Кожина. 2-е изд., испр. и доп. М.: Флинта: Наука, 2006. С. 549-552.

7. Пугачева Е. Ю. Практикум по аналитическому чтению. М.: Перо, 2019. 176 с.

8. Холл К. С., Гарнер Л. Теория личности / пер. с англ. И. Б. Гриншпун. М.: ЭКСМО-Пресс, 1999. 592 с. (Мир психологии).


Review

Views: 247


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)