Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

MODELS OF SOLVING COMPLEX SITUATIONS IN PEDAGOGICAL ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2021-1-1062

Abstract

Aim. Description of the models of resolving complex situations in pedagogical interaction. Methodology. The article deals with issues included in the phenomena denoted as: the potential of personal development and the situation; complex, conflict situations in educational activity and their resolution. The main method of the study is the reflection on complex educational situations and the development of models for resolving them. Results. Since social risks in the educational environment are increasing, it is necessary to look for resources to maintain well-being. Developing situational reflection can be an appropriate answer to this. The concept of “situation” as applied to the educational sphere is analyzed on the basis of L. S. Vygotsky view on the development of personality. The phenomenon of reflection is studied with reference to V. E. Klochko works on psychological mechanisms of the reflective capabilities of the personality. The models for resolving difficult situations are presented taking into account their key ideas. Special attention is paid to the description of cognitive and behavioral models for solving difficult situations. Research implications. It is proposed to use models for resolving difficult situations, further elaborated for the specifics of teaching activities, in the educational sphere when training managerial personnel and in working with teachers. In the present work, it is recognized that a model for raising the teacher’s social competence is appropriate for these requirements.

About the Authors

T. P. Skripkina
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


E. L. Vandanova
The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


S. S. Bakshikhanova
Banzarov Buryat State University
Russian Federation


References

1. Авилов А. В. Рефлексивное управление: методологические основания. М.: Государственный университет управления, 2003. 174 с.

2. Асмолов А. Г. Психология личности. М.: Смысл, 2019. 376 с.

3. Выготский Л. С. Вопросы детской психологии. М.: Эксмо, 2000. 160 с.

4. Выготский Л. С. История развития высших психических функций. М.: Юрайт, 2020. 336 с.

5. Головей Л. А. Психологическая зрелость личности. СПб.: Скифия-принт, 2014. 240 с.

6. Зинченко В. П., Моргунов Е. Б. Человек развивающийся. Очерки российской психологии [Электронный ресурс]. URL: https://www.psyoffice.ru/3793-zinchenko-v.p.-morgunov-e.b.-chelovek.html (дата обращения: 20.02.2021).

7. Клочко В. Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в трансспективный анализ). Томск: Томский государственный университет, 2005. 174 с.

8. Краснорядцева О. М. Чувствительность к проблемам как характеристика инновационного потенциала личности // Сибирский психологический журнал. 2009. № 3. С. 13-19.

9. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие, реализация [Электронный ресурс]. URL: https://ru.bookmate.com/reader/NPCplgY7?resource=book (дата обращения: 20.02.2021).

10. Рефлексия в инновационной практике школы: монография / под ред. И. Ю. Шустовой. М.: НОУ Центр «Педагогический поиск», 2015. 152 с.

11. Степанов С. Ю., Семёнов И. Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования // Вопросы психологии. 1985. № 3. С. 31-40.

12. Социальная компетентность классного руководителя: режиссура совместных действий / под ред. А. Г. Асмолова, Г. У. Солдатовой. М., 2006. 321 с.

13. Хинш Р., Виттманн С. Уверенность в себе: практическое руководство по тренингу / пер. с нем. Харьков: Гуманитарный Центр, 2017. 184 с.

14. Щедровицкий Г. П. Рефлексия: избранные труды. М.: Школа культурной политики, 1995. 800 с.

15. Grant A. M. Rethinking psychological mindedness: Metacognition, self-reflection, and insight // Behaviour Change. 2001. № 18 (1). Р. 8-17.

16. Barlett L. Teacher development through reflective teaching // Second language teacher education / ed. J. C. Richards, D. Nunan. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. P. 202-214.

17. Giovanelli M. Relationship between reflective disposition toward teaching and effective teaching // The Journal of Educational Research. 2003. № 96 (5). Р. 293-309.

18. Loughran J. J. Effective reflective practice: In search of meaning in learning about teaching // Journal of teacher education. 2002. № 53 (1). Р. 33-43.

19. Mertler C. A. Action research: Teachers as researchers in the classroom. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2009. 265 p.

20. Neville G. Making the most of your textbook. Harlow, UK: Longman, 1991. 128 p.

21. Núñez A., Ramos B., Téllez M. F. Reflexión en el contexto educativo: hacia la toma de decisiones en el aula // Apuntes Contables. 2006. № 11. Р. 111-115.


Review

Views: 291


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)