Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

PSYCHOPHYSIOLOGICAL ASPECT OF PSYCHOLOGIST'S SHORT-TERM READINESS FOR CORRECTIONAL ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2015-3-968

Abstract

The article describes practical research of psychophysiological determinants of psychologists' short-term readiness for correctional activities. The comparative analysis of psychologists in this state is given, especially of those who work with children-invalids and with children with normal development. The author discloses the interrelations of short-term readiness with such personal physical and mental properties of the subject of work as: overall health, responsibility, self-appraisal of professional competence, aspiration for performing psycho-correctional actions. The article presents authentic data proving that these interrelations are not identical for psychologists working with different categories of children.

About the Author

S. .. Betanova

Russian Federation


References

1. Бетанова С.С. Условия профессиональной деятельности психолога, работающего с детьми-инвалидами, как системообразующий фактор готовности к ней // Электронный журнал «Вестник Московского государственного областного университета» [Сайт]. 2012. № 4. URL: http://vestnik-mgou.ru/Articles/View/244 (дата обращения: 18.04.2015).

2. Гнездилов Г.В., Масягин В.П., Мощенко А.В. Проблемы психологии труда. М.: СГА, 2007. 68 с.

3. Деркач А.А. Социально-психологические состояние готовности воспитателя к деятельности. Актуальные проблемы социальной психологии. Кострома, 1986. 237 с.

4. Душков Б.А., Королев А.В., Смирнов Б.А. Энциклопедический словарь: Психология труда, управления, инженерная психология и эргономика. М., 2005. 364 с.

5. Ермолаева Е.П. Психология социальной реализации профессионала. М., 2008. 281 с.

6. Санжаева Р.Д. Психологические механизмы формирования готовности человека к деятельности: дисс.. д. психол. н. Новосибирск, 2008. 221 с.


Review

Views: 171


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)