Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

ACTION AS A KEY COMPONENT OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION IN SCHOOLS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2014-1-918

Abstract

The article gives characteristic features of the phenomenon of action, underlines its importance in the upbringing of the steady qualities of a personality, its spiritual and moral formation. The author suggests the classification of action kinds on various grounds. The concept of «ethical resource» of an action is defined on the basis of its ethical characteristics. To reveal the aim of the ethical resource is possible during the process of learning the native land which is important to encourage a child to commit virtuous actions. The content of the question is stated in the light of the ideas of the Concept of spiritual and moral development and education of a citizen of Russia.

About the Author

G. .. Vedeneyeva

Russian Federation


References

1. Гусейнов А.А. Мораль как предел рациональности // Вопросы философии. - 2012. - № 5. - С. 4-18.

2. Землянская Е.Н. Учебные проекты младших школьников //Начальная школа. - 2005. - № 9. - С. 55-59.

3. Метлик И.В. Духовно-нравственное и гражданское воспитание в школе: особенности и соотношение в учебно-воспитательном процессе // Воспитание школьников. - 2012. - № 2. - С. 9-19.

4. Овчарова Р.В., Гизатуллина Э.Р. Психологическая структура нравственной сферы личности подростка. // Педагогическое образование в России. - 2011. - № 3. - С. 103-108.

5. Психология. Словарь / Под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. -М.: Политиздат, 1990. - 494 с.

6. Сокольников Ю.П. Системный подход к воспитанию школьников. - М.: Прометей, 1990. - 90 с.

7. Сухомлинский В.А. Рождение гражданина. Пер. с укр. - М.: «Молодая гвардия», 1971. - 336 с.


Review

Views: 190


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)