Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

LEGISLATION, JUSTICE AND LAW IN THE EUROPEAN PHILOSOPHY (FROM ANTIQUITY TO THE EARLY MODERN PERIOD)

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-4-681

Abstract

The paper describes the evolution of the concepts of legislation, justice and law in the European legal thought. The distinction between ius and lex is related to the peculiarities of the development of Roman law. Aristotle treats the law as a result of the application of the act of legislation. The concept of ius had, amongst the others, a similar meaning in Roman law. The law in this sense appears to be a primary concept. Justice was associated with the law and was reduced to the principle of equality. The special meaning of ius - just by nature - was singled out due to Roman lawyers' aspiration to justify its character. Saint Thomas Aquinas combined Aristotle’s doctrine of justice with Cicero and the Roman lawyers’ doctrine of the law (ius). In the early modern period the reduction of the concept of legislation to the concept of justice loses its relevance, legislation is clearly interpreted as freedom.

About the Author

L. .. Batiyev

Russian Federation


References

1. Аристотель. Большая этика // Аристотель. Сочинения в 4-х т. - Т. 4. - М.: Мысль, 1983.- 830 с.

2. Аристотель. Евдемова этика. / Перевод ТВ. Васильевой, ТА. Миллер, М.А. Солоповой. - М.: Наука, 2005. - 448 с.

3. Аристотель. Никомахова этика // Аристотель. Сочинения в 4-х т. - Т - М.: Мысль, 1983. - С. 53-293.

4. Бартошек Милан. Римское право: Понятия, термины, определения. -М.: Юридическая литература, 1989. - 448 с.

5. Батиев Л.В. Современные поиски «интегративной» теории права и античный опыт определения права // Вестник Московского государственного областного университета. - 2011. - № 3. - С. 14-19.

6. Батиев Л.В. К вопросу об исторических основаниях концепции верховенства права. Полемические заметки // Вопросы правоведения. 2013. - № 2. - С. 62-80.

7. Брагинская Н.В. Никомахова этика. Примечания // Аристотель. Сочинения в 4 т. - Т 4. М.: Мысль. 1983. - С. 687 - 752.

8. Вернан Ж-П. Происхождение древнегреческой мысли. - М.: Прогресс, 1988. - 224 с.

9. Гоббс Т. Левиафан, или материя, форма и власть государства церковного и гражданского // Гоббс Т Сочинения в 2 т. - Т 2. - М.: Мысль, 1991. - С. 3-545.

10. Гоббс Т. Основы философии. Часть третья. О гражданине // Гоббс Т. Сочинения в 2 т. - Т 1. - М.: «Мысль», 1991. - С. 270-506.

11. Гроций Г. О праве войны и мира. М.: «Ладомир», 1994. 868 с.

12. Дигесты Юстиниана. - Т. 1. - М.: Статут, 2002. - 584 с.

13. Дыдынский Ф. Латинско-русский словарь к источникам римского права. - 2-е изд. - Варшава, 1896. - 372 с.

14. Грациан Иоанн. Согласование несогласных канонов // Антология мировой правовой мысли. В 5 т. Т. II. Европа: V - XVII вв. - М.: Мысль, 1999. - С. 240-274.

15. Исидор «Этимологии» или «Начала» // Антология мировой правовой мысли. - Том 2. - М.: Мысль, 1999. - С. 208-216.

16. Катков В.Д. Наука и философия права? - Берлин, 1901. - 814 с.

17. Кечекьян С.Ф. Этическое миросозерцание Спинозы. - М., 1914. - 354 с.

18. Кофанов Л.Л. Понятия lex и ius в римском архаическом праве [Электронный ресурс]. - URL http://krotov.info/acts/06/2/corp_yust_04.htm (дата обращения: 20.11.2013).

19. Ксенофонт Воспоминания о Сократе. - М.: Наука, 1993. - 380 с.

20. Локк Дж. Два трактата о правлении // Локк Дж. Сочинения: в 3 т. - Т 3. - М.: «Мысль», 1988. - С. 135-405.

21. Локк Дж. Опыт о законе природы // Локк Дж. Сочинения: в 3 т. - Т 3. -М.: «Мысль», 1988. - С. 3 - 53.

22. Луковская Д.И. У истоков правовой мысли в Древней Греции // Правоведение. - 1977. - № 1. - С. 75-84.

23. Макинтайр А. После добродетели: Исследование теории морали. - М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2000. - 384 с.

24. Минос // Платон. Собрание сочинений в 4 т. - Т. 4. - М.: Мысль, 1994. - С. 581-592.

25. Редкин П.Г. Из лекций по истории философии права в связи с историей философии вообще: в 7 т. - Т 1.- СПб.: Тип. М.М. Стасюлевича, 1889. - 454 с.

26. Редкин П.Г. Из лекций по истории философии права в связи с историей философии вообще: в 7 т. - Т 6. - СПб.: Тип. М.М. Стасюлевича, 1891. - 498 с.

27. Суарес Ф. О законе и Господе-законодателе // Антология мировой правовой мысли: в 5 т. - Т II. Европа: V - XVII вв. - М.: Мысль, 1999. - С. 816-819.

28. Трубецкой Е. Рец. на кн. Кечекьян С.Ф. Этическое миросозерцание Спинозы // Вопросы философии и психологии. Кн. 121. - С. 147-164.

29. Трубецкой Е.Н. История философии права (древняя) // Е.Н. Трубецкой Е.Н. Труды по философии права. - СПб.: Изд-во РХГИ, 2001. - 398 с.

30. Фома Аквинский. Сумма теологии. Часть II-I. Вопросы 49 - 89. - Киев: Ника-Центр, 2008. - 536 с.

31. Фома Аквинский. Сумма теологии. Часть II-I. Вопросы 90 - 114. - Киев: Ника-Центр, 2010. - 432 с.

32. Цицерон О законах // Цицерон. Диалоги: О государстве. О законах. -М.: Изд. Центр «Ладомир»-«Наука», 1994. - С. 89-150.

33. Цицерон Об обязанностях // Мыслители Рима. Наедине с собой: Сочинения. - М.: ЗАО Изд-во ЭКСМО-Пресс; Харьков: Изд-во «Фолио», 1998. - С. 255-378.

34. Sanoti Thomae de Aquino Summa Theologiae seounda pars seoundae partis a quaestione LXI ad LXXVIII [Электронный ресурс]. - URL: http://www corpusthomisticum.org/sth3061.html (дата обращения: 20.11.2013).


Review

Views: 425


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)