Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

PECULIARITIES OF THE MOTIVATIONAL SPHERE OF THE PRESCHOOLERS' MOTHERS WHO FORCE THEIR CHILDREN'S DEVELOPMENT

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-4-661

Abstract

This article contains the results of an empiric research in the motivational sphere of the pre-schoolers' mothers who force their children's development. "Forcing" is understood as mother's striving to accelerate her child's development at the expense of earlier transition to the next stage of development (meaning acquiring skills and qualities characteristic for elder children). It has been shown that the motivation of achieving their children's happiness is one of the leading in the motivational sphere of the women under research. But the mothers who force their children's development are also guided by the instrumental motivations of motherhood unlike the mothers from the control group for whom their own well-being is more important. It has been concluded that the aspiration of a mother to force her child's development is connected with the instrumental motivations of motherhood.

About the Author

Yu. .. Starostina

Russian Federation


References

1. Богоявленская М.Е. Размышления о реформе дошкольного образования // Психологическая наука и образование. - 2005. - № 2. - С. 70-75.

2. Доман Г., Доман Д., Эйзен С. Как развить интеллект ребенка. - М.: АСТ, 2000. - 320 с.

3. Захарова Е.И. Особенности мотивационной сферы матерей с детьми младенческого, раннего и дошкольного возраста // Вестник Московского университета. - Серия «Психология». - 2011. - № 2. - С. 97-110.

4. Ибука М. После трёх уже поздно. - М.: Альпина нон-фикшн, 2011. - 126 с.

5. Никитин Б.П. Интеллектуальные игры. - М.: Световид, 2009. - 216 с.

6. Смирнова Е.О., Гударева О.В. Игра и произвольность у современных дошкольников // Вопросы психологии. - 2004. - № 1. - С. 91-103.

7. Спиваковская А.С. Как быть родителями. - М.: Педагогика, 1986. - 160 с.

8. Старостина Ю.А. Материнские представления о развитии ребенка как основа стремления к его форсированию // Вестник Московского государственного областного университета. - Серия «Психологические науки». - 2012. - № 4. - С. 40-43.

9. Старостина Ю.А. Форсирование ребенка дошкольного возраста // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. - 2012. - № 3. - С. 204-207.

10. Ступак А.В. Особенности мотивационной сферы матерей в связи с возрастом ребенка // Актуальные проблемы психологии развития: возрастной, образовательный и семейный аспекты. К 40-летию кафедры возрастной психологии. - М.: МГУ имени М.В.Ломоносова, 2012. - С. 105-112.

11. Трифонова Е.В. Проблема самодеятельной игры в контексте основных идей А.В. Запорожца // Культурно-историческая психология. - 2006. - № 1. -С. 44-82.

12. Тюленев П.В. Как ускорить интеллектуальное развитие ребенка? - М., 1995. - 156 с.

13. Эльконин Д.Б. Психология игры. - Издание второе. - М.: Гуманитарное издательство центр ВЛАДОС, 1999. - 360 с.

14. Юркевич В.С. Круглый стол по проблемам раннего развития детей // Вопросы психологии. - 2002. - № 6. - С. 146-149.


Review

Views: 189


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)