Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

ON THE FORMATION OF SUBJECT-SPECIFIC COMPETENCES IN THE FIELD OF INFORMATION TECHNOLOGIES FOR FUTURE TEACHERS OF COMPUTER SCIENCE

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-4-649

Abstract

The article is devoted to the question of formation of subject competences in the field of information technologies for future teachers of computer science which along with common cultural and all-professional competences the students should acquire during their training at a university. The specifics of professional training of future teachers of informatics are shown; the problems of forming subject competences are defined. Besides, the author shows the possibilities of solving such problems by means of the interdisciplinary system of forming subject competences (ISFSC). The article presents some concrete examples of competence-oriented and interdisciplinary tasks and computer-based instructional materials developed at the Faculty of Physical and Mathematical Sciences of Mari State University. The tasks and materials have been created within the research program performed by the University teachers and students.

About the Authors

P. .. Nikitin

Russian Federation


R. .. Gorokhova

Russian Federation


A. .. Melnikova

Russian Federation


References

1. Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. - М.: Педагогика, 1995.

2. Информационный образовательный ресурс локального доступа «Автоматизированная система междисциплинарного обучения студентов (АСМОС)» / П.В. Никитин, Р.И. Горохова; Свидетельство о регистрации электронного ресурса № 18319 от 17.05.2012 г. Инв. номер ВНТИЦ № 50201250781 от 17.05.2012.

3. Информационный образовательный ресурс локального доступа «Авто матизированная система анализа результатов психолого-педагогических исследований» / А.А. Ивойлов, Р.И. Горохова, П.В. Никитин; Свидетельство о регистрации электронного ресурса № 18018 от 15.03.2012 г. Инв.номер ВНТИЦ № 50201250323 от 15.03.2012.

4. Информационный образовательный ресурс локального доступа «Интернет-тренажер - средство и метод контроля знаний учащихся» / П.В. Никитин, А.С. Брекоткин; Свидетельство о регистрации электронного ресурса № 16017 от 19.07.2010 г. Инв.номер ВНТИЦ № 50201050098 от 19.07.2010.

5. Информационный образовательный ресурс локального доступа «Компьютерная система поддержки междисциплинарной методической системыобучения будущих учителей информатики МарГУ» / П.В. Никитин, Т.Е. Максимова; Свидетельство о регистрации электронного ресурса № 16018 от 19.07.2010 г. Инв.номер ВНТИЦ № 50201050099 от 19.07.2010.

6. Информационный образовательный ресурс локального доступа «Мультимедийный учебник «Мультимедийные технологии в ОС Windows и OC LINUX» / П.В. Никитин, Р.И. Горохова, Л.В. Зонова, Е.А Косарева; Свидетельство о регистрации электронного ресурса № 16396 от 17.11.2010 г. Инв.номер ВНТИЦ № 50201050165 от 19.07.2010.

7. Информационный образовательный ресурс локального доступа «Компьютерная программа «Конструктор уроков» / М.К. Черепинин, П.В. Никитин; Свидетельство о регистрации электронного ресурса № 17187 от 15.03.2012 г. Инв.номер ВНТИЦ № 50201150809 от 14.06.2011.

8. Мельникова А.И., Никитин П.В. Применение модульной технологии в обучении будущих учителей информатики к созданию и применению современных средств ИКТ [Электронный ресурс] // Международный электронный журнал «Образовательные технологии и Общество» (Educational Technology & Society): [сайт]. URL: http:// http://ifets.ieee.org/russian/depository/v16_i2/html/3.htm. (дата обращения 20.04.2013).

9. Никитин П.В. Роль междисциплинарных связей в аспекте компетентностного подхода при подготовке будущих учителей информатики [Электронный ресурс] // Международный электронный журнал «Образовательные технологии и Общество» (Educational Technology & Society): [сайт]. URL: http: //ifets. ieee.org/russian/depository/v 13_i1 /html/15.htm2011. (дата обращения 29.07.2013).


Review

Views: 204


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)