VYGOTSKY: THE WILL OF THE SPECIALIST
https://doi.org/10.18384/2224-0209-2012-1-618
Abstract
the introducing into Psychology the category experience. The symptoms of an experience
are: individuality, situational reaction, intentionality. The use of the category experience
allows to consider a person as a unity of human personality and environmental aspects,
and to assert (to judge) the nature of a persons attitude to a piece of reality. The article
gives reasons for the failure of the project of giving grounds and ways of usage of the ca
tegory experience (Leontiev, Elkonin, Bozhovich, Vasilyuk), and the possibility of its
feasibility in modern psychology. The emphasis is put on the necessity to adopt the postmodernism
methodology. It is stressed that it is important to study a personality as a unity; a
person is unique, so the analysis of separate cases is in no case less reasonable than
the statistical generalization; the main psychological individual reality is experiencing by a
person of the world and of himself in the world.
References
1. Асмолов А. Г. Психология личности: принципы общепсихологического анали- за. М., 1990.
2. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М., 1968.
3. Брунер Джером. Жизнь как нарратив // Постнеклассическая психология, 2005. № 1. С. 9-30.
4. Выготский Л. С. Собрание сочинений: В 6 т. Т. 4 Детская психология / Под ред.Д. Б. Эльконина. М.: Педагогика, 1984.
5. Джерджен К. Дж. Социальный конструкционизм: знание и практика: Сб. статей / пер. с англ. А. М. Корбут; под общ. ред. А. А. Полонникова. Мн.: БГУ, 2003.
6. Зинченко В. П. Живое знание. Самара, 1998.
7. Крипнер С., де Карвало Р. Проблема метода в гуманистической психологии // Психологический журнал. 1993. Т. 14. № 2.
8. Леонтьев А. Н. Учение о среде в педологических работах Л. С. Выготского (кри- тическое исследование) (1937) // Вопр. психол. 1998. № 1. С. 108-124.
9. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность // Избр. псих. труды в 2 т. М., 1983.
10. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Смысл, 1999.
11. Леонтьев Д. А. Предисловие к русскому изданию // Квале С. Исследовательское интервью. М.: Смысл, 2009.
12. Марцинковская Т. Д. Творческое наследие Г. Г. Шпета. «Круглый стол» Вопр. психол. 1997. № 5. С. 154-155.
13. Мещерякова И. А. Проблемное поле и мир переживаний старшеклассников // Психол. науки и образование. М., 1998.
14. Олпорт Гордон В. Личность в психологии. СПб., 1998.
15. Пергаменщик Л. А. Прозрения раннего Выготского: выразительное и говорящее бытие // Психология. 2007. № 2. С. 3-10.
16. Постнеклассическая психология. Социальный конструкционизм и нарративный подход. М., 2004. № 1.
17. Прихожан А. М. Изучение тревожности как переживания в контексте культур- но-исторической концепции // Вестник РГГУ № 1/06. Серия «Психология», Мо- сква. 2006. С. 99-115.
18. Эльконин Д. Б. Послесловие / Выготский Л. С. Собрание сочинений: В 6 т. Т. 4 Детская психология / Под ред. Д. Б. Эльконина. М.: Педагогика, 1984. С. 386-403.
19. Ярошевский М. Г. Идеи Б. М. Теплова о переживании как феномене культуры // Вопр. психол. 1997. № 4. С. 63-75.