Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

PSYCHOLOGIC ASPECTS OF COMPETENCE AND QUALIFYING APPROACHES IN TEACHING

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2012-1-617

Abstract

The article reveals the essence of a competence approach which actively
implements into practice of vocational training the concept of competence. The author
gives the description of correlation of such concepts as competence, competences
and skills. Its stressed that the more they are developed the higher is the specialists
professionalism. The author criticizes the existent approaches in psychological-pedagogical
researches to the essence of the concepts competence and awareness. The author
gives grounds for the fact that qualifi cation is developed on the basis of acquisition and
development of competences, which are the integrative result of different competences:
axiologcal, temporal, cognitive, creative, communicative, auto-psychological. It is shown that
the content of a competence clarifi es itself by knowledge, skills and abilities in the process
of acquisition of life experience and professionalism.

About the Author

П. Корчемный

Russian Federation


References

1. Бернштейн Н. А. Физиология движений и физиология активности. Научное из- дание / Под ред. О. Г. Газенко. Издание подготовил И. М. Фейгенберг. - М.: Наука, 1990. Классики науки. - 492 с.

2. Галялина И. Г. Проектирование государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования нового поколения с использованием компетентностного подхода // Труды методологического семинара «Россия в Бо- лонском процессе: проблемы, задачи, перспективы. - М. Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов. 2005. - 104 с.

3. Городилова Е. А. Самоактуализация и ее связь с интегральной индивидуально- стью: Дис. … канд. психол. наук. Пермь, 2002. - 211 с.

4. Громыко Ю. В. Принятие и проект в теории развивающего образования // Изве- стия РАО. М., 2000. № 2. - С.36-43.

5. Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современ- ных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический подход) // Высшее образование сегодня. 2006. № 8. - С.21-26.

6. Иванова Д. Н., Малащенко М. В., Пшегусова Г. С. Модель компетенций с учетом квалификационных характеристик специалистов. Ростов н/Д., 2007.

7. Мартынюк О. И., Медведев И. Н., Панькова С. В., Соловьева О. И. Опыт форми- рования компетентностной модели выпускника педагогического вуза как нор- мы качества и базы оценки результатов образования. Одиннадцатый симпозиум «Квалиметрия в образовании: методология, теория, практика». - М., 2006, 48 с.

8. Маслоу А. Дальние пределы человеческой психики. СПб.: Евразия, 1997. 430 с.

9. Роджерс К. Клиенто-центрированная терапия. - М.: Психотерапия, 2007. - 560 с.

10. Стрелков Ю. К. Инженерная и профессиональная психология: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Изд. центр «Академия»; Высшая школа, 2001. - 360 с.


Review

Views: 204


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)