Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

INDEPENDENT CERTIFICATION OF A TEACHERS ICT COMPETENCE

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2012-4-554

Abstract

The article analyzes the concept of ICT competence of a teacher and gives the
authors interpretation of the concept. The article describes a system of the independent
certifi cation of a teachers ICT competence developed by the authors. The system includes:
the purpose, the objectives of certifi cation, the procedure, the substantiation of skills levels,
the evaluation criteria and a set of measuring materials. The author describes in detail the
basic principles of the certifi cation: accessibility, fairness, voluntariness. The challenges and
benefi ts of implementing the certifi cation system at universities are also analyzed.

About the Authors

М. Вайндорф-Сысоева

Russian Federation


С. Хапаева

Russian Federation


References

1. Елизаров А.А. Базовая ИКТ компетенция как основа интернет-образования учите- ля // RELARN-2004 [Электронный ресурс]. URL: http://www.relarn.ru/conf/conf2004/ section3/3_11.html (дата обращения: 05.07.2012).

2. Горбунова Л.М. Построение системы повышения квалификации педагогов в области информационно-коммуникационных технологий на основе принципа распределен- ности / Л.М. Горбунова, А.М. Семибратов // Конференция ИТО-2004 [Электронный ресурс]. URL: http://ito.edu.ru/2004/Moscow/Late/Late-0-4937.html (дата обращения: 05.08.2012).

3. Кузьминов Я.И. Профессиональный стандарт педагогической деятельности [Текст] /Я.И. Кузьминов // Вестник образования. - № 7. - 2007.

4. Национальный стандарт Российской Федерации. Информационно-коммуникацион- ные технологии в образовании. Термины и определения [Электронный ресурс]. URL: http://fi les.stroyinf.ru/Data1/52/52050/ (дата обращения: 01.07.2012)

5. «О высшем и послевузовском профессиональном образовании»: в редакции от 03.12.2011 N 385-ФЗ. - С. 40.


Review

Views: 184


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)