INDEPENDENT CERTIFICATION OF A TEACHERS ICT COMPETENCE
https://doi.org/10.18384/2224-0209-2012-4-554
Abstract
authors interpretation of the concept. The article describes a system of the independent
certifi cation of a teachers ICT competence developed by the authors. The system includes:
the purpose, the objectives of certifi cation, the procedure, the substantiation of skills levels,
the evaluation criteria and a set of measuring materials. The author describes in detail the
basic principles of the certifi cation: accessibility, fairness, voluntariness. The challenges and
benefi ts of implementing the certifi cation system at universities are also analyzed.
References
1. Елизаров А.А. Базовая ИКТ компетенция как основа интернет-образования учите- ля // RELARN-2004 [Электронный ресурс]. URL: http://www.relarn.ru/conf/conf2004/ section3/3_11.html (дата обращения: 05.07.2012).
2. Горбунова Л.М. Построение системы повышения квалификации педагогов в области информационно-коммуникационных технологий на основе принципа распределен- ности / Л.М. Горбунова, А.М. Семибратов // Конференция ИТО-2004 [Электронный ресурс]. URL: http://ito.edu.ru/2004/Moscow/Late/Late-0-4937.html (дата обращения: 05.08.2012).
3. Кузьминов Я.И. Профессиональный стандарт педагогической деятельности [Текст] /Я.И. Кузьминов // Вестник образования. - № 7. - 2007.
4. Национальный стандарт Российской Федерации. Информационно-коммуникацион- ные технологии в образовании. Термины и определения [Электронный ресурс]. URL: http://fi les.stroyinf.ru/Data1/52/52050/ (дата обращения: 01.07.2012)
5. «О высшем и послевузовском профессиональном образовании»: в редакции от 03.12.2011 N 385-ФЗ. - С. 40.