Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SOCIAL ADVERTIZING IN THE SOLUTION OF PROBLEMS OF PATRIOTIC EDUCATION AND PROPAGANDA: COMPARATIVE AND POLITOLOGICAL ANALYSIS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-4-926

Abstract

Abstract The article presents the comparative analysis of social advertising use as the state instrument of patriotic promotion. The source basis for the analysis is the posters and videos of patriotic orientation of different periods of history. For direct consideration advertising products from the USA, China, Germany, Israel and Russia were taken. The influence of the dominant ideology on the formation of patriotic advertising images is traced. Special attention is paid to the formation of an image of the enemy through advertising and the national specifics of its visual representation. Patriotic advertising relates to the specific interpretation of patriotism in various ideological and national contexts. The conclusion is drawn about the most consistent distinction between patriotism and nationalism in the tradition of forming a political advertising product in Russia. The practical significance of the article is determined by the possibilities of using the results obtained in forming the modern Russian social advertising in the field of patriotic education.

About the Author

E. V. Martynov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бабурина Н. И. Россия XX век. История страны в плакате. М.: Панорама, 1993. 240 с.

2. Багдасарян В. Э. Политическая символика. М.: Инфра-М, 2017. 221 с.

3. Багдасарян В. Э., Сулакшин С. С. Современный фашизм: новые облики и проявления. М.: Наука и политика, 2017. 328 с.

4. Гершун М. В. Социальная реклама как коммуникативный инструмент государственного управления: дис. … канд. полит. наук. М., 2007. 183 с.

5. Давыдкина И. Б. Социальная реклама в государственном управлении: дис. … канд. социол. наук. Волгоград, 2009. 278 с.

6. Демосфенова Г. Л., Нурок А. Ю., Шантыко Н. И. Советский политический плакат. М.: Искусство, 1962. 443 с.

7. Конституция КНР [Электронный ресурс]. URL: https://worldconstitutions.ru/?p=31&attempt=1 (дата обращения: 05.09.2018).

8. Круглова И. Американские пропагандистские плакаты времен Первой мировой войны [Электронный ресурс]. URL: https://ushistory.ru/populjarnaja-literatura/156-amerikanskie-propagandistskie-plakaty-vremen-pervoj-mirovoj-vojny (дата обращения: 05.09.2018).

9. Крупнов Р. В. Социальная реклама как инструмент управления социальными процессами: дис. … канд. социол. наук. М., 2006. 163 с.

10. Мартынов Е. В. Генезис теории социальной рекламы: анализ зарубежных исследований // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2017. № 4. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 28.09.2018).

11. Мартынов Е. В. Политические функции социальной рекламы: мировой опыт // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки. 2018. № 2. С. 143-151

12. Николайшвили Г. Г. Социальная реклама в политическом процессе современной России: дис. … канд. полит. наук. М., 2009. 217 с.

13. Позднякова Н. В., Вальтер Х. Вы этой женщине сдали бы комнату в наём? (Секреты успешности плакатов в современном политическом дискурсе России и Германии) // Проблемы истории, филологии, культуры. 2016. № 3. C. 174-182.

14. Сардарян А., Чжан Лей. За кирпичной стеной: за что извиняются рекламисты в Китае // Индустрия рекламы. 2008. № 6 (153). С. 22-27.

15. Шульман А. Израильский военный плакат [Электронный ресурс]. URL: http://www.alefmagazine.com/pub1123.html (дата обращения: 05.09.2018).


Review

Views: 540


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)