Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

RESPECT FOR PARENTS IN EARLY AND MIDDLE ADOLESCENCE

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2017-1-794

Abstract

This paper is about age specificity of adolescents’ respect for parents. Respect for parents of early-aged (N = 124) and middle-aged (N = 94) adolescents was studied empirically using the author’s technique “Respect for parents”, results of this study are described in the paper. Special attention is paid to the age-related peculiarities of sense of respect and prescribed adolescents’ respectful behavior. Relationship changes between the emotional attachment for parents and respect for parents during growing up are analyzed. The conclusion about the differentiation of sense of respect from emotional attachment in middle adolescence is made.

About the Author

A. M. Konovalova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Берн Э. Секс в человеческой жизни. М.: ЭКСМО-Пресс, 2000. 384 с.

2. Божович Л.И. Проблемы формирования личности : избр. психол. тр. / под ред. Д.И. Фельдштейна М.: Московский психолого-социальный институт, Воронеж: МОДЭК, 2001. 349 с.

3. Гиппенрейтер Ю.Б. Общаться с ребёнком. Как? М.: АСТ, 2016. 304 с.

4. Карабанова О.А. Образ детско-родительских отношений у современных российских психологов [Электронный ресурс] // Психологические проблемы современной семьи: тезисы II Всероссийской научной конференции (Москва, 25-27 октября 2005 г.). URL: http://www.childpsy.ru/lib/articles/id/10301.php (дата обращения: 01.12.2016).

5. Коновалова А.М., Захарова Е.И. Возрастная специфика становления чувства уважения к родителям // Актуальные проблемы психологии развития: возрастной, образовательный и семейный аспекты. К 40-летию кафедры возрастной психологии. М.: Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова, 2012. С. 59-65.

6. Корчак Я. Как любить ребенка. М.: Азбука, 2016. 512 с.

7. Фельдштейн Д.И. Особенности стадий развития личности на примере подросткового возраста // Хрестоматия по возрастной психологии / под ред. Д.И. Фельдштейна. М.: Инстут практической психологии, 1996. С. 248-259.

8. Havighurst R.J. Developmental Tasks and Education. 3rd ed. New York: David McKay Company, 1974. 86 p.

9. Fiske S.T., Xu J., Cuddy A.J.C. Glick P. (Dis)respecting versus (dis)liking: Status interdependence predict ambivalent stereotypes of competence and warmth // Journal of Social Issues. 1999. 55(3). P. 473-489.

10. Frei J.R., Shaver P.R. Respect in close relationships: Prototype definition, self-report assessment, and initial correlates // Personal Relationships. 2002. 9(2). P. 121-139.

11. Werther A. An exploration of respect and its role in (transforming) conflict. Thesis of … PhD. University of Massachusetts, Amherst, 2010.


Review

Views: 305


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)