Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

FEATURES OF INFLUENCING ESTIMATION IN SMALL FORMAT-TEXTS OF POLITICAL-ADMINISTRATIVE INTERNET-COMMUNICATION

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2017-3-829

Abstract

The article is devoted to the description of the specifics of expressing the influencing assessment by verbal and nonverbal means in small-format texts of political-administrative segment of the blogosphere. The author studies the main means of genre forming linguistic means, as well as the language estimation means and the specifics of verbal and visual components combining. On the basis of the analysis the conclusion is made that the texts under study have great pragmatic value in the aspect of strengthening the interaction between the power and the society due to the fact that twitters of the representatives of the executive power can be considered to be the creolized small-format texts. It is important that the texts mentioned have the form of multimedia with nonlinear realization and perform influencing estimation function.

About the Author

М. A. Chekunova
Russian Peoples’ Friendship University
Russian Federation


References

1. Анисимова Е.Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов). М.: Academia, 2003. 128 с.

2. Апресян Ю.Д. Коннотации как часть прагматики слова // Апресян Ю.Д. Избранные труды: в 2 т. Т. 2. Интегральное описание языка и системная лексикография. М.: Языки русской культуры, 1955. С. 156-177.

3. Апресян Ю.Д. Избранные труды: в 2 т. Т. 1. Лексическая семантика. Синонимические средства языка. М.: Наука, 1974. 367 с.

4. Арутюнова Н.Д. Типы языковых значений: Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988. 341 с.

5. Балли Ш. Французская стилистика / пер. с фр. К.А. Долинина. М.: Издательство Иностранной литературы, 1961. 395 с.

6. Бокова О.В. Малоформатный текст «сообщение о преступлении»: особенности его семантической и структурной организации: дис. … канд. филол. наук. Воронеж, 2011. 236 с.

7. Елина Е.А. Семиотика рекламы. М.: Дашков и Ко, 2009. 136 с.

8. Кармин А.С. Психология рекламы. СПб.: ДНК, 2004. 512 с.

9. Маркелова Т.В. Прагматика и семантика средств выражения оценки в русском языке. М.: Московский государственный университет печати имени Ивана Федорова, 2013. 300 с.

10. Новиков Л.А. Семантика русского языка. М.: Высшая школа, 1982. 272 с.

11. Скляревская Г.Н. Категория оценки: основные понятия, термины, функции (на материале русского языка) // Studia slavica Finlandensia. T. XIV. Оценка в современном русском языке. Helsinki, 1997. С. 166-184.

12. Сонин А.Г. Понимание поликодовых текстов: когнитивный аспект. М., 2005. 220 с.

13. Сподарец О. Поликодовость как ключ к новостному политическому медиатексту [Электронный ресурс]. URL: http://journals.uspu.ru/i/inst/ling/ling35/ling35_25.pdf (дата обращения: 10.06.2014).

14. Телия В.Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М.: Наука, 1986. 143 с.

15. Харченко В.К. Переносные значения слова. М.: Либроком, 2009. 200 с.

16. Черникова Н.В. Лексико-семантическая актуализация как средство отражения изменений в русской концептосфере (1985-2008 гг.). М.: МГОУ; Мичуринск: Мичуринский государственный педагогический институт, 2008. 395 с.

17. Чернявская В.Е. Лингвистика текста: поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность: учебное пособие. М.: Либроком, 2009. 248 с.


Review

Views: 232


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)