Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

Metaphors as a tool to study cognitive models of the family

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2017-3-821

Abstract

This paper deals with the problem of studying the family in the aspect of subjective perceptions that reflect the realities of man’s relationship to the family and inside the family. The authors justify and empirically illustrate the possibility of exploring a family perspective through the use of metaphors. In the main part of the work the author’s original research evaluation of metaphors of the family is presented. It reveals the meaning and content of positive and negative aspects of family positioning. The results of the study demonstrate the feasibility and effectiveness of using the metaphorical approach to the study of family problems and characteristics of individual consciousness in the field of family life. Besides, they justify the possibility of using the data obtained within the research in family counseling.

About the Authors

M. I. Rozenova
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


M. A. Opiteva
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Алмазова О.В., Дзукаева В.П., Садовникова Т.Ю. Использование метода семантического дифференциала в исследовании представлений юношей и девушек о семье // Знание. Понимание. Умение. 2015. № 2. С. 277-290.

2. Березина Т.Н., Терещенко Р.Н. Эмоциональная креативность личности: определение и структура // Психология и психотехника. 2012. № 2. С. 43-50.

3. Задворнова Ю.С. Теоретико-методологические подходы к исследованию гендерных отношений в семье в зарубежной социологии // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2013. № 2 (30). С. 27-31.

4. Подшивайлова Л.С. Математическое моделирование в исследовании ориентации студентов на семью // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2011. № 6. С. 43-46.

5. Розенова М.И. Возможности создания и реализации общенациональной профилактической и терапевтической программы, направленной на психолого-социальную реабилитацию, сохранение и развитие семьи // Проблемное поле современной семьи: материалы I Международной научно-практической конференции, Москва, 18-19 июня 2015 г. / отв ред. М.И. Розенова, Э.В. Лихачева. М.: ИИУ МГОУ, 2015. С. 14-21.

6. Розенова М.И. Семантика восприятия современной молодежью базовых отношений личности // Психология и психотехника. 2013. № 6. С. 536-545.

7. Розенова М.И. Эмоциональный дефолт: проблемы неудовлетворенности и распада значимых отношений // Психология и Психотехника. 2015. № 10. С. 1044-1053.

8. Соловьёва Л.А. Контент-анализ категории «семья» в социально-гуманитарных исследованиях // Достижения вузовской науки. 2014. № 9. С. 93-98.

9. Шавалеева А.Р., Айдарова В.И. Социально-психологические представления о семье в современных исследованиях о проблеме формирования культуры супружеских отношений // Новая наука: Теоретический и практический взгляд. 2016. № 8 (88). С. 93-96.

10. Шарманджиев Д.А. Определение понятия семья в социально-философских исследованиях // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 12-3 (74). С. 209-211.

11. Шнейдер Л.Б., Соломатина Е.М. Практикум по психологии семьи и семейному консультированию: учебное пособие. М.: Московский психолого-социальный университет, 2012. 496 с.

12. Hanson М., Lynch Е. Family Diversity: Implications for Policy and Practice // Topics in Early Childhood Special Education. 1992. Vol. 12 (3). P. 283-306.


Review

Views: 276


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)