Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

DISCOURSE MARKERS IN THE ORAL SPEECH OF CHILDREN WITH AUTISM

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2017-4-838

Abstract

The article presents some results of a psycholinguistic research which is focused on the peculiarities of using discourse markers (DM) by children with autism spectrum disorders (ASD). The comparison with the 10-12 year-old children of typical development is given. It is shown that Russian-speaking children with autism spectrum disorders use dozens of times more DMs than healthy children. It is proved that children with ASD are able to use the “yes” and “no” feedback markers, as well as the discourse markers of the following categories: procedural ones, markers of self-correction, deduction and interpretation, evidential ones, markers of assessment, attention attraction and of difficulties in speech production, and markers of synthesis. The conclusion is made that the peculiarities in the use of discourse markers can become an additional diagnostic criterion for exposing autism spectrum disorders.

About the Author

A. V. Pavlov
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Кибрик А.А., Подлесская В.И. Дискурсивные маркеры в структуре устного рассказа: опыт корпусного исследования // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: по материалам ежегодной Международной конференции «Диалог» (Бекасово, 27-31 мая 2009 г.). М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2009. С. 390-395.

2. Кибрик А.А., Подлесская В.И. Рассказы о сновидениях: Корпусное исследование устного русского дискурса. М.: Языки славянских культур, 2009. 736 с.

3. Манелис Н.Г. Сравнительный нейропсихологический анализ формирования высших психических функций у здоровых детей и у детей с аутистическими расстройствами: дис. … канд. психол. наук. М., 2000. 124 с.

4. Николаева Ю.В. Иллюстративные жесты в русском дискурсе: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2013. 24 с.

5. Бергельсон М.Б., Венедиктов Т.Д., Гудков Д.Б., Кибрик А.А. Основы теории коммуникации. М.: Юрайт, 2016. 193 c.

6. Павлов А.В. Аутичные дети пересказывают фильм: некоторые результаты психолингвистического эксперимента // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. Т. 4. № 12 (66). С. 147-149.

7. Павлов А.В. Комплексные нарушения половозрастной идентификации, выявленные в ходе психолингвистического исследования у детей с расстройством аутистического спектра // Научное обозрение. 2016. № 8. С. 71-76.

8. Павлов А.В. «Модель психического» в объяснении речемыслительных дисфункций у аутичных детей и ее экспериментальная проверка // Вестник Балтийского федерального университета имени И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. 2017. № 1. С. 74-78.

9. Прозорова Е.В. Маркеры локальной структуры дискурса в русском жестовом языке: дис. … канд. филол. наук. М., 2009. 244 с.

10. Седов К.Ф. Онтопсихолингвистика. Становление коммуни-кативной компетенции человека. М.: Лабиринт, 2008. 320 с.

11. Федорова О.В. Экспериментальный анализ дискурса. М.: Языки славянской культуры, 2014. 512 с.

12. Frith U. Autism: explaining the enigma. Oxford: Blackwell, 1993. 249 p.

13. Ozonoff S., Miller J.N. An exploration of right-hemisphere contribution to the pragmatic impairments in autism // Brain and Language. 1996. № 52 (3). Р. 411-434.

14. Baron-Cohen S., Leslie A.M., Frith U. Does the autistic child have a “theory of mind”? // Cognition. 1985. Iss. 1. Vol. 21. P. 37-46.

15. Introduction [Электронный ресурс] // The chinese pear stories: Narratives across seven chinese dialects: [сайт]. URL: http://www.pear-stories.org (дата обращения: 06.07.2017).


Review

Views: 243


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)