Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

STUDYING THE SUBJECT POSITION OF A TEENAGER, THE PARTICIPANT OF THE EDUCATIONAL ADVENTURE: ARTISTIC AND PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL PARALLELS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2017-4-847

Abstract

The author characterizes the variants of a teenager’s positions when he participates in the educational adventure. The basis for allocating these variants is the analysis of adventure literature. Teenagers’ positions differ in the degree of subjectivity. Special attention is paid to the range literary characters’ motivational attitudes. This scheme, created by means of the art analysis, corresponds to similar psychological-pedagogical characteristics. The author determines them basing on the analysis of his own more than 20-year-long work with teenagers when they were in the situation of adventure and play. The article presents the key recommendations on working with an adolescent in the situation of adventure, his position being taken into consideration.

About the Author

O. V. Minovskaya
Kostroma State University
Russian Federation


References

1. Берджес Д. Обучение как приключение: Как сделать уроки интересными и увлекательными : пер. с англ. М.: Альпина Паблишер, 2015. 238 с.

2. Булычева В.П. К проблеме понятия «приключенческая литература» // Гуманитарные исследования. 2014. № 3 (51). С. 77-81.

3. Булычева В.П. Приключенческая литература: история изучения и жанровая природа // Фундаментальные исследования. 2014. № 8-4. С. 998-1002.

4. Куприянов Б.В. Воспитание XXI века: экзистенциальная вспышка приключения // Народное образование. 2011. № 9. С. 249-254.

5. Миновская О.В. Приключение как инновация в воспитании учащейся молодежи // Современные наукоемкие технологии. 2011. № 1. С. 122-124.

6. Михль В. Педагогика переживания : пер. с нем. М.: УРСС: ЛИБРОКОМ, 2014. 200 с.

7. Fisher T., Ziegenspeck J.W. Erlebnispädagogik: Grundlagen des Erfahrungslernens. 2 Auflage. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 2008. 388 s.


Review

Views: 263


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)