Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

FUNCTIONING OF ILLOCUTIONARY MECHANISM IN SPEECH INTERACTION

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2019-3-971

Abstract

This research was associated with illocutionary mechanism which determines the necessity of a special type replica in reply to the interlocutor’s replica. 15 children aged 4 to 5 years from one and the same kindergarten group participated in the research. 10 dialogues, with total amount of 591 replicas, were analyzed. The study shows that illocutive dependent replicas dominate in children’s dialogues. Confusion of illocutionary mechanism is connected with the appearance of illocutive independent replicas. The research resulted in new data about the illocutionary mechanism. The models of “verbal-nonverbal” interaction were also described in this study.

About the Author

V. A. Afinogenova
Institute of Psychology RAS
Russian Federation


References

1. Афиногенова В. А. Интенциональная организация речевого взаимодействия в неформальном повседневном дискурсе: дис. … канд. психол. наук. М., 2015. 234 с.

2. Афиногенова В. А. Речевое взаимодействие собеседников в диалоге // Психология когнитивных процессов: сборник статей / под ред. В. В. Селиванова. Смоленск: Издательство СмолГУ, 2018. С. 16-26.

3. Ахутина Т. В. Нейролингвистический анализ лексики, семантики и прагматики. М.: Языки славянских культур, 2014. 424 с.

4. Борисова И. Н. Русский разговорный диалог: структура и динамика. 3-е изд. М.: Либроком, 2009. 320 с.

5. Гребенщикова Т. А., Зачесова И. А. Реализация отношений доминирования-подчинения между членами семьи в повседневном дискурсе // Экспериментальная психология. 2011. Т. 4. № 4. С. 75-87.

6. Гребенщикова Т. А., Павлова Н. Д., Афиногенова В. А. Модификация интенционального пространства в постсобытийном интернет-дискурсе // Психология дискурса: проблемы детерминации, воздействия, безопасности / под ред. А. Л. Журавлева, Н. Д. Павловой, И. А. Зачесовой. М.: Институт психологии РАН, 2016. С. 201-219.

7. Дискурс в современном мире. Психологические исследования / под ред. Н. Д. Павловой, И. А. Зачесовой. М.: Институт психологии РАН, 2011. 368 с.

8. Елисеева М. В. Становление индивидуальной языковой системы ребенка. М.: Языки славянских культур, 2015. 344 с.

9. Земская Е. А. Русская разговорная речь: лингвистический анализ и проблема обучения. М.: Наука: Флинта, 2004. 240 с.

10. Кириллова Е. Ю. Интенциональная структура слова в психотерапевтической помощи другому // Мир психологии. 2014. № 2. С. 190-201.

11. Китайгородская М. В., Розанова Н. Н. Языковое существование современного горожанина: на материале языка Москвы. М.: Языки славянских культур, 2010. 496 с.

12. Китайгородская М. В., Розанова Н. Н. Речь москвичей: коммуникативно-культурологический аспект. М.: Научный мир, 2005. 493 с.

13. Кубрак Т. А. Интенция самопрезентации субъекта в различных видах дискурса // Ситуационная и личностная детерминация дискурса / под ред. Н. Д. Павловой, И. А. Зачесовой. М.: Институт психологии РАН, 2007. С. 185-204.

14. Павлова Н. Д., Афиногенова В. А., Гребенщикова Т. А. Речевое взаимодействие в неформальном повседневном дискурсе: интенциональный аспект // Психологический журнал. 2017. Т. 38. № 5. С. 41-54.

15. Павлова Н. Д., Гребенщикова Т. А. Интент-анализ: основания, процедура, опыт использования. М.: Институт психологии РАН, 2017. 151 с.

16. Русская разговорная речь. Тексты / сост. Г. А. Баринова и др. М.: Наука, 1978. 307 с.

17. Ушакова Т. Н., Бартенева З. С. Психологическое содержание речи ребенка 3-5 лет // Вопросы психологии. 2000. № 2. С. 56-64.

18. Фрумкина Р. М. Психолингвистика: учебное пособие для студентов вузов. 4-е изд. М.: Академия, 2008. 316 с.

19. Цейтлин С. Н. Язык и ребенок. Освоение ребенком родного языка: учебное пособие для студентов вузов. М.: Владос, 2017. 240 с.

20. Шахнарович А. М. Детская речь в зеркале психолингвистики: лексика, семантика, грамматика. М.: Институт языкознания РАН, 1999. 165 с.

21. Drew P., Heritage J. Talk at work. Cambridge: Cambridge university press, 1992. 520 p.

22. Heritage J. Conversation analysis: Practices and methods // Qualitative research: Theory, method and practice / ed. D. Silverman. 3rd ed. London: Sage Publication, 2011. P. 208-230.

23. Sacks H., Schegloff E. A., Jefferson G. A simplest systematics for the organization of turn-taking in conversation // Language. 1974. Vol. 50. № 4. Part 1. P. 696-735.

24. Schegloff E. A. Repair after next turn: The last structurally provided defense of intersubjectivity in conversation // American Journal of Sociology. 1992. Vol. 97. P. 1295-1345.

25. Structures of Social Action: Studies in Conversation analysis / ed. J. M. Atkinson, J. Heritage. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. 464 p.


Review

Views: 320


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)