Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SOCIAL MEDIA AS A MECHANISM FOR THE FORMATION OF THE IMAGE OF THE MODERN STATE IN THE POLITICAL CONSCIOUSNESS OF RUSSIANS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2019-3-969

Abstract

The purpose of the article is to study the specifics of social media as a mechanism for forming the image of the modern Russian state. On the basis of psychosemantic methods, content analysis of text messages of social media, the values and ideas developed in the communicative space of social media, their projections in the image of the state are explored. The peculiarities of citizens’ perception of political objects in the context of the network logic of the organization of information exchange are revealed. The conducted research allowed identifying the main thematic groups of associations (verbal and visual), representing a sample of Russian political consciousness as well as concluding that materialist values prevail in the image structure of the modern Russian state, the destruction of sacred ideas about power, the state as a result of the transformation of modern communicative space. The article uses the author’s redaction of the concept of “network image” as a set of knowledge, ideas, and assessments about the state, which are formed in the minds of the Internet users as a result of their interaction on social media sites. In conclusion, the proposals and recommendations for overcoming the critical perception of the modern Russian state are formulated, taking into account the main trends in the development of the communicative space of social media.

About the Authors

O. Yu. Shmeleva
Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod
Russian Federation


D. I. Kaminchenko
Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod
Russian Federation


References

1. Балуев Д. Г., Каминченко Д. И. Отражение ценностей современного российского общества в социальных медиа // Вестник Пермского университета. Серия: Политология. 2017. № 3. С. 5-13.

2. Безбогова М. С. Социальные сети как фактор формирования социальных установок современной молодёжи : дис. … канд. психол. наук. М., 2016. 212 с.

3. Володенков С. В. Особенности Интернета как современного пространства политических коммуникаций // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2017. № 4. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 03.05.2019). DOI:10.18384/2224-0209-2017-4-841

4. Володенков С. В., Федорченко С. Н. Цифровые стигматы как инструмент манипуляции массовым сознанием в условиях современного государства и общества // Социологические исследования. 2018. № 11. С. 117-123.

5. Канашина С. В. Интернет-мем и политика // Политическая лингвистика. 2017. № 1. С. 69-73.

6. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 304 с.

7. Образы российской власти от Ельцина до Путина / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: РОССПЭН, 2008. 416 с.

8. Психология политического восприятия в современной России / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: РОССПЭН, 2012. 422 с.

9. Тихонова С. В. Социальные сети: проблемы социализации Интернета // Полис. Политические исследования. 2016. № 3. С. 138-152.

10. Франк Л. К. Проективные методы изучения личности // Проективная психология. М.: Апрель Пресс: ЭКСМО-Пресс, 2000. С. 69-85.

11. Ширинянц А. А. Консерватизм в современном идеологическом и политическом пространстве России // Вестник российской нации. 2015. № 4. С. 175-187.

12. Шмелева О. Ю. «Образ государства» как категория политической науки: теоретико-методологические аспекты изучения // Политическая экспертиза: Политэкс. 2017. № 4. С. 23-36.

13. Шомова С. А. От мистерии до стрит-арта. Очерки об архетипах культуры в политической коммуникации. М.: Издательскийдом ВШЭ, 2016. 264 с.

14. Bighash L., Oh P., Fulk J., Monge P. Tha value of questions in organizing: reconceptualizing contributions to online public information goods // Communication theory. 2018. № 28. P. 1-21.

15. Boyd D., Ellison N. Social network sites: definition, history and scholarship // Journal of computer-mediated communiuction. 2008. № 13. P. 210-230.

16. Erz A., Marder B., Osadchaya E. Hashtags: Motivational drivers, their users, and differences between influencers and followers // Computer in human behaviour. 2018. Vol. 89. P. 48-60.

17. Lee S., Xenos M. Social distraction? Social media use and political knowledje in two U.S. Presidential elections // Computers in human behaviour. 2019. Vol. 90. P. 18-25.


Review

Views: 310


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)