Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

NETWORK COMPUTER GAMES IN THE EPOCH OF DIGITALIZATION: NEW THREATS OR POTENTIALS FOR IMPLEMENTING MEMORY POLICIES

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2019-3-970

Abstract

The aim of the work is to analyze the threats and potentials of computer games to implement the memory policy, understood by the authors as a set of tools and techniques used by political actors to assert in the mass consciousness an advantageous interpretation of historical facts and political events. The article shows that the multiplayer nature of modern computer games gives the researcher the right, first, to define their part as a network, and second, to consider it as a special format of political communication. The principles of content analysis, archetypal analysis, comparative studies and the case study are used as methodological opticians. It has been revealed that, despite the existing debate in the scientific community about the degree of manipulative influence of computer games on the mass consciousness, most researchers recognize the importance of the subculture factor of gamers, which various actors, including political ones, are trying to influence. Evidence of this impact is the fixation of archetypes, political stereotypes, historical myths and fakes. The conclusions indicate that if the state in the conditions of modern digitalization does not pay enough attention to such a channel for implementing the memory policy as computer games, then other political actors will take advantage of it for their own purposes. The work is focused on the increment of theoretical knowledge in the Game Studies segment on the memory policy in computer games.

About the Authors

S. N. Fedorchenko
Moscow Region State University
Russian Federation


D. O. Tedikov
Moscow Region State University
Russian Federation


K. V. Teslyuk
Moscow Region State University
Russian Federation


R. A. Markaryan
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Абрамов А. В. К вопросу о духовных регуляторах политической жизни современного российского общества // Журнал политических исследований. 2017. Т. 1. № 3. С. 136-148.

2. Алексеев Р. А. Гражданское общество. Проблемы становления и развития в России (правовой аспект). М.: ИИУ МГОУ, 2013. 94 с.

3. Белов С. И. Компьютерные игры как инструмент реализации политики памяти (на примере отображения событий Великой Отечественной войны в видеоиграх) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2018. Т. 20. № 1. С. 96-104.

4. Гришин О. Е., Иглин Д. А. Компьютерные игры как элемент массовой политической культуры и коммуникации // PolitBook. 2015. № 1. С. 127-145.

5. Демин К. А., Пушкарева И. Н., Тагильцева Ю. Р. Компьютерные игры военного жанра как элемент пропаганды в информационной войне России и США // Политическая лингвистика. 2016. № 5 (59). С. 110-116.

6. Жуков Д. С. Проблемы и возможности больших данных для изучения самоорганизованной критичности в социальных медиа // Журнал политических исследований. 2019. Т. 3. № 1. С. 27-39.

7. Информационная эпоха: вызовы человеку / под ред. И. А. Алексеевой, А. Ю. Сидорова. М.: РОССПЭН, 2010. 335 с.

8. Курылев К. П., Курбанов Р. М. Понятие «международный терроризм» согласно конструктивистской школе международных отношений // Журнал политических исследований. 2019. Т. 3. № 1. С. 76-82.

9. Матюхин А. В. Русская анархо-федералистская утопия: «Вольный город» А. А. Карелина // Журнал политических исследований. 2018. Т. 2. № 4. С. 41-47.

10. Хантингтон С. Столкновение цивилизаций / пер. с англ. Т. Велимеева. М.: АСТ, 2018. 640 c.

11. Шмитт К. Понятие политического / пер. с нем. А. Ф. Филиппова, А. П. Шурбылева, Ю. Ю. Коринеца. СПб.: Наука, 2016. 568 с.

12. Шомова С. А. От мистерии до стрит-арта. Очерки об архетипах культуры в политической коммуникации. М.: Издательство ВШЭ, 2016. 262 с.

13. Элиаде М. Аспекты мифа / пер. с фр. В. П. Большаков. 6-е изд. М.: Академический проект, 2017. 235 с.

14. Юнг К. Г. Структура психики и архетипы / пер. с нем. Т. А. Ребеко. 4-е изд. М.: Академический проект, 2015. 326 с.

15. Al-Rawi A. Video games, terrorism, and ISIS’s Jihad 3.0 // Terrorism and Political Violence. 2018. Vol. 30. Iss. 4. P. 740-760. DOI: 10.1080/09546553.2016.1207633

16. Angeli D. de, Finnegan D. J., Scott L., Loe N. St., Bull A., O’Neill E. Agonistic Games: Multiperspective and Unsettling Games for a Social Change // CHI PLAY’18 Extended Abstracts. 2018. Oct. 28-31. P. 103-108.

17. Bogost J. Videogames and Ideological Frames // Popular Communication. 2006. № 4 (3). P. 165-183.

18. Bogost J. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. London: The MIT Press Cambridge, 2010. 464 p.

19. Chapman A. Digital Games as History: How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice. New York: Routledge, 2016. 302 p.

20. Kahne J., Middaugh E., Evans C. The Civic Potential of Video Games. London: The MIT Press Cambridge, 2009. 94 p.

21. Lakomy M. Let’s Play a Video Game: Jihadi Propaganda in the World of Electronic Entertainment // Studies in Conflict & Terrorism. 2019. Vol. 42. Iss. 4. P. 383-406. DOI: 10.1080/1057610X.2017.1385903.

22. Pötzsch H. Selective Realism: Filtering Experiences of War and Violence in First- and Third-Person Shooters // Games & Culture. 2017. Vol. 12. Iss. 2. P. 156-178.

23. Raessens J. Homo Ludens 2.0: The Ludic Turn in Media Theory. Utrecht: Universiteit Utrecht, 2010. 36 p.

24. Saber D., Webber N. This is our Call of Duty: hegemony, history and resistant videogames in the Middle East // Media, Culture & Society. 2017. Vol. 39. № 1. P. 77-93. DOI: 10.1177/0163443716672297

25. Schulzke M. Military videogames and the future of ideological warfare // The British Journal of Politics and International Relations. 2017. Vol. 19. Iss. 3. P. 609-626.

26. Spokes M. The Democratic People’s Republic of Korea, Procedural Rhetoric and the Military-Entertainment Complex: Two Case Studies from the War on Terror [Электронный ресурс] // Media, War & Conflict. 2019. May 23. URL: https://ray.yorksj.ac.uk/id/eprint/3670/3/MW&C%20Sub.pdf (дата обращения: 07.06.2019).

27. West G. L., Konishi K., Diarra M., Benady-Chorney J., Drisdelle B. L., Dahmani L., Sodums D. J., Lepore F., Jolicoeur P., Bohbot V. D. Impact of video games on plasticity of the hippocampus // Molecular Psychiatry. 2017. Vol. 2. № 1. P. 1-9. DOI: 10.1038/mp.2017.155

28. Zamaróczy N. de. Are We What We Play? Global Politics in Historical Strategy Computer Games // International Studies Perspectives. 2017. Vol. 18. Iss. 2. P. 155-174. DOI: 10.1093/isp/ekv010

29. Žukauskas A. Video Games and the Politics of Historical Memory: War Memory in American and Russian Video Games // Politologija. 2018. Vol. 90. № 2. P. 88-113. DOI: 10.1093/isp/ekv010


Review

Views: 282


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)