Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

ELECTION PROGRAMS OF CANDIDATES FOR THE RUSSIAN PRESIDENTIAL ELECTION IN 2018 AND MOTIVATION OF THE ELECTORAL CHOICE OF RUSSIANS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2019-2-951

Abstract

Abstract The article analyzes the election programs of eight candidates for the post of President of the Russian Federation in the election campaign of 2018. The programmes were compared according to three criteria: proposed measures in the field of public administration and improvement of the political system, socio-economic policy, foreign policy and international relations. Both the general postulates and fundamental differences in the election programs were identified. Using content analysis, the shares of politsentrichna, socio-economicinterest and interest in foreign policy in each of the programs were singled out. Having considered the results of sociological surveys of Russians, the author also concludes that the majority of voters, participating in the presidential elections, is not acquainted enough with the election programs of candidates and is guided by the voting on the personal qualities of candidates for the presidency.

About the Author

R. A. Alekseev
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Абрамов А. В. Политическая социология: учебное пособие. М.: ИИУ МГОУ, 2018. 232 с.

2. Алексеев Р. А. Избирательная система как фактор становления и развития российской демократии (сравнительное политико-правовое исследование): монография. М.: ИНФРА-М, 2019. 211 c.

3. Артёмов Г. П. Политическая социология: учебное пособие. М: Логос, 2002. 280 с.

4. Голосов Г. В. Поведение избирателей в России: теоретические перспективы и результаты региональных выборов // Полис. 1997. № 4. С. 44-56.

5. Климова С. Г., Якушева Т. В. Образы политиков в представлениях россиян // Полис. 2000. № 6. С. 66-81.

6. Кынев А. В. От марта до декабря: как и чем отличалось голосование за партии и их лидеров на выборах 2011/2012 // PolitBook. 2012. № 1. С. 6-41.

7. Мягков А. Ю. Эффект престижных имен в социологических опросах // Полис. 2000. № 6. С. 82-93.

8. Левада Ю. А. Пирамида общественного мнения в электоральном «зеркале» // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 1996. № 1 (21). С. 15-20.

9. Охременко И. В. Электоральное поведение: учебное пособие: в 2 ч. Ч. 1. Теория вопроса. Волгоград: Издательство ВолГУ, 2002. 52 с.

10. Состояние российского общества и власти накануне президентских выборов (круглый стол) / А. Ю. Шутов, Е. Б. Шестопал, А. И. Соловьёв, В. В. Петухов, Е. С. Петренко, М. В. Мамонов, А. С. Барсенков, А. Ю. Зудин, С. Е. Заславский, Б. И. Макаренко, Т. А. Штукина, И. И. Кузнецов, Ю. Д. Артамонова, В. А. Зорин, К. О. Телин, Е. П. Добрынина, М. И. Жестков, А. Л. Зверев, Т. В. Евгеньева, Н. В. Смулькина // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2018. № 1. URL: https://evestnik-mgou.ru (дата обращения: 15.01.2019).

11. Федорченко С. Н. Политико-менеджерское обеспечение российской избирательной системы. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки. 2013. № 5. С. 199-208.

12. Himmelweit H. T., Humphreys P., Jaeger M. How voters decide: a model of vote choice based on a special longitudinal study extending over fifteen years and the British election surveys of 1970-1983. 2nd ed., rev. Milton Keynes: Open University Press, 1985. 283 p.


Review

Views: 412


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)