Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

THE EFFECTIVENESS OF BLOCKING DESTRUCTIVE GROUPS IN SOCIAL NETWORKS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2020-1-994

Abstract

The purpose. To identify the effectiveness of measures used in blocking malicious destructive social media groups and to work out recommendations to increase the efficiency of these measures. Procedure and research methods. The basis of the research are available relevant social media posts dating from February 2016 to July 2019 from open social networks: VKontakte, Facebook, Odnoklassniki, Instagram. The following groups: Columbine shooting, “А.У.Е”, death/suicide groups were studied. Analysis methods include content analysis, critical discourse analysis, process-integrated method, observation method, examination of activity results method, statistics. The results of the research. Currently, attempts to block groups prove to be ineffective. Since the start of blocking the number of participants multiplied. The process of blocking suffers a number of faults. Theoretical and practical relevance. The result of the research is the effective strategy of blocking destructive groups in social networks

About the Authors

O. I. Samosvat
“Kribrum” JSC
Russian Federation


T. S. Brezhneva
“Kribrum” JSC
Russian Federation


E. R. Shmeerova
“Kribrum” JSC
Russian Federation


References

1. Акопян Л. С., Мишина С. С. Психологические аспекты суицидального поведения подростков // Вестник Самарского юридического института. 2018. № 4 (30). С. 119-124.

2. Анхимова Р. В. Криминогенные последствия воздействий средств массовой информации // Научный портал МВД России. 2015. № 1. С. 45-51.

3. Ашманов И. С., Касперская Н. И. Методическое пособие по выявлению признаков риска поведения в социальных сетях [Электронный ресурс] // Цифровая гигиена: молодежь в сети, Москва, 28 марта 2019 г. URL: https://saizyral.rtyva.ru/wp-content/uploads/2019/04/Metod_posobie.pdf (дата обращения: 24.12.2019).

4. Баева Л. В. Эскапизм в цифровом социуме: от хикикомори до «групп смерти» // Ценности и смыслы. 2018. № 2. С. 39-54.

5. Балаева Т. Эффект «Колумбайна». Почему подростки идут убивать [Электронный ресурс]. URL: http://cryptus.world/2018/01/27/effekt- kolumbayna-pochemu-podrostki-idut-ubivat.html (дата обращения: 15.02.2018).

6. Бычкова А. М., Раднаева Э. Л. Доведение до самоубийства посредством использования интернет-технологий: социально-психологические, криминологические и уголовно-правовые аспекты // Всероссийский криминологический журнал. 2018. Т. 12. № 1. С. 101-115.

7. Горбатов С. В. Изучение деструктивного поведения несовершеннолетних // Ананьевские чтения - 2004: материалы научно практической конференции. СПб., 2004. С. 94-95.

8. Давыдов Д. Г., Хломов К. Д. Массовые убийства в образовательных учреждениях: механизмы, причины, профилактика // Национальный психологический журнал. 2018. № 4 (32). С. 62-76.

9. Демдоуми Н. Ю., Денисов Ю. П. Социальная сеть как аспект суицидальной активности среди детей и молодёжи (на основе анализа социальной сети «Вконтакте») // Тюменский медицинский журнал. 2013. Т. 15. № 3. С. 37-38.

10. Ефимова Д. В. Суицид: новые технологии привлечения смерти // Академическая психология. 2016. № 4. С. 31-48.

11. Игумнов С. А., Зарецкий В. В., Шамарова Е. Ю. Сайты аутодеструктивного содержания в русскоязычном сегменте интернет // Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2018. Т. 18. № 4. С. 75-82.

12. Кабанов К. В. Трансформация идентичности подростков в социальных сетях как проблема их психологической безопасности // Прикладная юридическая психология. 2016. № 4. С. 83-87.

13. Карпов В. О. Культ Колумбайна: основные детерминанты массовых убийств в школах // Вестник Казанского юридического института МВД России. 2018. № 4 (34). C. 442-446.

14. Пасовец Ю. М. К социальному портрету российской молодежи: общие черты и региональная специфика имущественного положения // Социологические исследования. 2010. № 3. С. 101-106.

15. Щетинина Е. В. Проблемы развития культуры насилия в интернет-пространстве // Инновационное развитие профессионального образования. 2018. № 2 (18). С. 127-130.

16. Bauman S., Toomey R. B., Walker J. L. Associations among bullying, cyberbullying, and suicide in high school students // Journal of Adolescence. 2013. Vol. 36. P. 341-350.

17. Hinduja S., Patchin J. Bullying, cyberbullying and suicide // Archives of Suicide Research. 2010. № 14 (3). P. 206-221.

18. Thompson S. The internet and its potential influence on suicide // Psychiatric Bulletin. 1999. № 8. P. 449-451.


Review

Views: 325


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)