Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SPECIFICS OF RUSSIAN STATE POLICY ON REFORMING GENERAL HISTORICAL EDUCATION

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2019-3-967

Abstract

The article considers the main trends of the state policy of Russia on reforming the general historical education in the conditions of the radical transformation of the socio-political structure. The use of the general scientific method, as well as the systemic and problem-chronological ones, made it possible to single out two main stages of state policy: 1991-1999; and 2000 - 2019. In the framework of the first stage, which is characterized by the dominance of the liberal paradigm in Russian society, historical education was carried out on off-grade grounds. So it contributed to the chaos of historical consciousness of younger generation. The need to strengthen the Russian state since early 2000s predetermined the increasing role and place of historical education in positive socialization of young people, and in the formation of its citizenship foundations and relevant behavioral values. The practical importance of the article is that it examines both the achievements and the significant problems and contradictions that accompanied this process.

About the Author

E. V. Guz
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Абрамов А. В. Российский патриотизм: история и современность. М.: ИИУ МГОУ, 2016. 183 с.

2. Вяземский Е. Е. Историческое образование и стратегия национальной безопасности Российской Федерации // Школа будущего. 2017. № 4. С. 58-62.

3. Вяземский Е. Е., Евладова Е. Б. Историко-культурный стандарт и школьное историческое образование: к осмыслению тенденций развития образования // Преподавание истории в школе. 2018. № 4. С. 5-10.

4. Вяземский Е. Н. Образовательная политика постсоветской России и реформа общего исторического образования // Проблемы современного образования: [сайт]. 2013. № 3. URL: //http://pmedu.ru/res/2013_3_1.pdf (дата обращения: 17.06.2019).

5. Костюченко И. Ю. Дилемма российского образования в 1990-е годы // Государственное управление: электронный вестник. 2012. № 32. URL: http://e-journal.spa.msu.ru/vestnik/vipusk/32_2012.htm (дата обращения: 15.05.2019).

6. Лавренов С. Я. Проблемы патриотического воспитания молодежи средствами преподавания истории в школе // Актуальные проблемы патриотического воспитания молодежи средствами преподавания истории в школе: сборник материалов Международной научно-практической конференции. М., 2016. С. 6-17.

7. Петров А. Е. Перевернутая история. Лженаучные модели прошлого // Новая и новейшая история. 2004. № 3. С. 36-59.

8. Преподавание новейшей истории России в школе: учебное пособие / Ю. А. Никифоров, Е. Е. Вяземский, А. Н. Иоффе, И. А. Мишина, Э. Н. Абдулаев, А. Ю. Морозов, О. Ю. Стрелова. М.: МГГУ им. М. А. Шолохова, 2012. 216 с.

9. Реснянский С. И., Багдасарян В. Э., Орлов И. Б. Антироссийские исторические мифы. СПб., 2016. 384 с.

10. Справочник преподавателя общественных дисциплин / сост. Е. Е. Вяземский, Т. И. Тюляева. М.: ЦГО, 1998. 223 с.

11. Тощенко Ж. Т. Историческое сознание и историческая память. Анализ современного состояния // Новая и новейшая история. 2000. № 4. С. 3-14.

12. Фукс А. Н. Школьные учебники по отечественной истории (конец XVIII - начало ХХ вв.). М.: ИИУ МГОУ, 2010. 488 с.

13. Школьный учебник истории и государственная политика / В. Э. Багдасарян, Э. Н. Абдулаев, В. М. Клычников, А. Э. Ларионов, А. Ю. Морозов, И. Б. Орлов, С. М. Строганова. М., 2009. 376 с.


Review

Views: 355


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)