Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

POLITICAL AND PSYCHOLOGICAL IMAGE OF RUSSIA IN MASS CONSCIOUSNESS OF MIDDLE AGE GROUPS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2021-2-1069

Abstract

Aim. The purpose of the article is to identify the political image of our country in the mass consciousness of citizens of the Russian Federation from 31 to 55 years old. Methodology. This work is based on the results of a political and psychological research conducted by the Department of Sociology and Psychology of Politics at Lomonosov Moscow State University in Moscow, Bryansk, Smolensk, Saratov, Tomsk, Chelyabinsk regions and the Republic of Dagestan. The article concludes the cycle of author’s works devoted to the age characteristics of the perception of Russia by its citizens. In the course of the study, qualitative and quantitative methods were used (focused semi-standardized interviews, a picture test, the encoding of the data obtained), with the help of which the authors were able to identify the political image of the country in the mass consciousness of middle-aged people. Results. This study showed that the political and psychological image of Russia accommodates more positive than negative characteristics. At the same time, the image of the country is not entirely holistic and has minor differences at rational and unconscious levels of perception. Research implications. This work is of certain value for political psychologists, since it reflects almost all the theoretical foundations of the perception of the country. And from the practical point of view, the work is unique, it shows how middle-aged citizens (from 31 to 55 years old) perceive Russia, the data which is practically not found in the scientific literature.

About the Authors

V. I. Ketsba
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


B. I. Ketsba
Russian Customs Academy
Russian Federation


References

1. Джгамадзе К. Б., Рогозарь А. И. Влияние социально-демографических факторов на восприятие своей страны гражданами России // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2017. № 2. URL: www. evestnik-mgou.ru (дата обращения: 12.01.2020).

2. Джгамадзе К. Б. Теоретико-методологические особенности изучения образа страны в массовом сознании // Вестник Кемеровского государственного университета. 2018. № 3-3 (63). С. 40-44.

3. Евгеньева Т. В. «Свои» и «Чужие»: Образы зарубежных государств в контексте восприятия России ее гражданами // Вестник Московского университета. Серия 12: Политические науки. 2018. № 2. С. 57-75.

4. Замятин Д. Н. Политико-географические образы российского пространства // Вестник Евразии. 2003. № 4. С. 34-45.

5. Кецба В. И., Ласария А. О. Политико-психологическое восприятие страны гражданами Российской Федерации от 18 до 30 лет // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2020. № 2. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 20.01.2021).

6. Кецба В. И., Кецба Б. И. Политико-психологический образ современной России в массовом сознании старшего поколения от 56 лет // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2020. № 3. URL: www. evestnik-mgou.ru (дата обращения: 20.01.2021).

7. Леонтьев Д. А. От образа к имиджу. Психосоматический брэндинг // Реклама и жизнь. 2000. № 1 (13). С. 19-22.

8. Палитай И. С. Средства массовой коммуникации как фактор формирования образа страны // Вестник Томского государственного университета Философия. Социология. Политология. 2018. № 41. С. 150-158.

9. Политическая социализация российских граждан в период трансформации / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: Новый хронограф, 2008. 552 с.

10. Романович Н. А. Отношение к власти: тенденции и противоречия // Власть. 2016. № 3. С. 76-83.

11. Шестопал Е. Б., Смулькина Н. В. Какой видят свою страну сегодня российские граждане? // Полития. 2018. № 2 (89). С. 51-68.

12. Шестопал Е. Б., Смулькина Н. В., Морозова И. В. Сравнительный анализ образов своей страны у жителей российских регионов // Сравнительная политика. 2019. Т. 10. № 3. С. 74-94.

13. Anholt S. Brand New Justice: The upside of global branding. Oxford, 2003. 193 p.

14. Sigel R. S. New Directions for Political Socialization Research; Thought and Suggestions // Perspective on Political Science. 1995. Vol. 21. № 1. P. 18-21.


Review

Views: 388


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)