Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SPECIFICS OF SPECIALIZED VOCABULARY USAGE IN MASS MEDIA (AS EXEMPLIFIED IN ROMANCE LANGUAGES)

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2016-3-1065

Abstract

Reference to specialized vocabulary in the article is due to its wide range implementation in mass media. The objective of this article is to consider structural-semantic and functional peculiarities of specialized vocabulary in printed media (as exemplified in Romance languages). The authors conclude that the usage of specialized vocabulary in mass media demands caution. When a non-specialist comes across such vocabulary, the informative value of these terms is lost. On one hand, specialized vocabulary in mass media can significantly raise speech emphasis. On the other hand, industry words used without stylistic motivation overload the text with difficult of access words and expressions and darken its meaning.

About the Authors

N. Poliakova
Московский государственный областной университет
Russian Federation


M. Yaschina
Российский университет дружбы народов
Russian Federation


References

1. Università Cattolica del Sacro Cuore. URL: http://milano.unicatt.it/corsi-di-laurea/linguaggi-dei-media-2015

2. Линдберг Е.С., Полякова Н.В. Прагматические особенности функционирования прецедентных имен в рекламном дискурсе (на материале английского и французского языков) // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия: Современные лингвистические и методико-дидактические исследования. 2015. Вып. 2(26). С. 70-81.

3. Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ: современная английская медиаречь. М: Флинта: Наука, 2008.

4. Лингвистический энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1990.

5. Голованова Е.И. Типология единиц профессиональной коммуникации: когнитивно-прагматический аспект // Вестник Челябинского государственного университета. Серия: Филология. Искусствоведение. 2008. № 9 (110). Вып. 19. С. 5-29.

6. Ахманова О.С. Словарь лингвистических терминов. 4-е изд. М.: КомКнига, 2005.

7. Хижняк С.П. Новое в исследовании терминологических систем (на примере юридической терминологии) // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2008. № 1. С. 92-99.

8. Суперанская А.В., Подольская Н.В., Васильева Н.В. Общая терминология: Вопросы теории. М.: ЛИБРОКОМ, 2012.

9. Гак В.Г., Гашина К.А. Новый французско-русский словарь. М.: ДРОФА; Русский язык - Медиа, 2010.

10. Hachten W.A. The World News Prizm. Changing Media of International communication. Iowa University Press, 1996.

11. Le nouveau Petit Robert. Dictionnaire alphabétique de la langue française. Paris: Le Robert, 2009.


Review

Views: 223


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)