Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

INCLUSIVE EDUCATION OF PEOPLE WITH DISABILITIES

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2015-2-1007

Abstract

The article presents a brief historical background of the working out and further development of the ideas of inclusive education of children with disabilities in the U.S. and Europe, provides the analysis of the concepts "inclusion" and "integration". It is proved that a holistic inclusive approach in the learning process allows to prepare people with disabilities for independent life in society. The author gives the analysis of the difficulties and peculiarities, as well as the benefits, of inclusion in the mainstream educational system.

About the Author

L. .. Hizhnyak

Russian Federation


References

1. Казаченко И.Н. Инклюзивное образование [Электронный ресурс]. URL: inklyuzivnoe_kozachenko.pptx (дата обращения: 01.04.2015).

2. Миронова Э.В., Шматко Н.Д. Интеграция детей с нарушениями слуха в дошкольные учреждения общего типа // Дефектология. 1995. № 4. С. 66-74.

3. Специальная педагогика: учеб. пособие для студентов сред. и высш. пед. учеб. заведений / Л.И. Аксенова, Б.А. Архипов, Л.И. Белякова и др.; под ред. Н.М. Назаровой. М.: Изд. центр «Академия», 2002. 400 с.

4. Хижняк Л.А. Развитие восприятия детей с лёгкой степенью умственной отсталости посредством обучения фотоделу // Инновационные технологии обеспечения социально-психологической адаптации и готовности к труду детей и молодёжи с ограниченными возможностями здоровья: монография. Ч. 2. М.: ИИУ МГОУ, 2014. С. 41-50.

5. Хижняк Л.А. Социальная реабилитация детей с нарушениями интеллекта // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 3. С. 62-66.


Review

Views: 265


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)