Preview

Российский социально-гуманитарный журнал

Расширенный поиск

СПЕЦИФИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ТЕОРЕТИЧЕСКОГО ЗНАНИЯ О ПОЛИТИКЕ В АМЕРИКАНСКОЙ ПОЛИТОЛОГИИ

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2015-2-994

Аннотация

В статье рассматривается процесс изменения статуса теоретического знания о политике в системе высшего образования в США с XVII в. до наших дней. Анализируется становление политологии как самостоятельной образовательной дисциплины, значение преподавания политических предметов в высшем образовании США в целом. На основе анализа содержания учебных курсов высших учебных заведений представлены выводы об отличительных чертах различных этапов развития политической теории в политологии как образовательной дисциплине. Представлены выводы о специфике преподавания политической теории в США.

Об авторе

Р. Н. Майоров

Россия


Список литературы

1. Haddow A. Political science in American colleges and universities 1636-1900. N.Y.: Octagon Books, 1969.

2. Kasza G.J. Unearthing the Roots of Hard Science // Making political science matter: debating knowledge, research, and method / Edited by Sanford F. Schram and Brian Caterino, New York University Press, 2006.

3. Kinnvall C. Not Here, Not now! The absence of a European Perestroika Movement // Perestroika! The raucous rebellion in political science / Edited by Kristen Renwick Monroe, Yale University Press, 2005.

4. Pion-Berlin D. Clearly, Methodological Bias in APSR // Perestroika! The raucous rebellion in political science / Edited by Kristen Renwick Monroe, Yale University Press, 2005.

5. Progress Report of the Committee on Political Research // The American Political Science Review 1923. Vol. 17. № 2 (May).

6. Report on Instruction in Political Science in Colleges and Universities // The American Political Science Review. 1914. Vol. 8. № 1 (Feb).

7. Report of the Committee on Policy of the American Political Science Association // The American Political Science Review. 1930.Vol. 24.№ 1 (Feb).

8. Ross D. The origins of American Social Science, Cambridge, 1991.

9. Schwartz-Shea P Is This the Curriculm We Want? Doctoral Requirements and Offerings in Methods and Methodology // PS: Political Science and Politics. 2003. Vol. 36. № 3 (July).

10. Goals for Political Science: Report of the Committee for the Advancement of Teaching / American Political Science Association. N.Y.: Sloane, 1951.

11. Warren D.T. Will the real perestroikniks please stand up? // Perestroika! The raucous rebellion in political science / Edited by Kristen Renwick Monroe. New Haven: Yale University Press, 2005.

12. Report to the Council APSA Task Force on Graduate Education // Perestroika! The raucous rebellion in political science / Edited by Kristen Renwick Monroe. New Haven: Yale University Press, 2005.


Рецензия

Просмотров: 178


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)