Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

THE IMPACT OF STUDENTS' GENDER PECULIARITIES ON THE STRATEGY OF BEHAVIOUR IN INTERPERSONAL CONFLICTS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2014-2-892

Abstract

The article is devoted to the study of the practice-oriented problems related to the effect of gender on the patterns of students' interpersonal conflicts. The study gives the frequency distribution of students' social sexes. The most widespread group of students on gender characteristics is an «androgynous» type. This study allows to reveal the ratio of students' social sexes and to show the dependence of the choice of a strategy of behaviour in interpersonal conflicts. For the students, whose social gender is defined as androgynous, all the types of behavior in conflict become typical, meanwhile, the masculine students prefer rivalry, and the feminine ones choose avoidance.

About the Author

S. .. Yevenko

Russian Federation


References

1. Анцупов А.Я., Баклановский С.В. Конфликтология в схемах и коментариях: Учеб. пособие. - 2-е изд., перераб. - СПб.: Питер, 2009. - 304 с.

2. Бэм С. Линзы гендера: Трансформация взглядов на проблему неравенства полов / Пер. с англ. - М.: «Российская политическая энциклопедия», 2004. - 336 с.

3. Гришина Н.В. Психология конфликта. - 2-е изд. - СПб.: Питер, 2008. - 544 с.

4. Евенко С.Л. Теоретическая модель проявления гендерных особенностей межличностных конфликтов в организации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2013. № 1. - С. 99-102.

5. Шапарь В.Б., Россоха В.Е., Шапарь О.В. Новейший психологический словарь. -М.: Феникс, 2007. - 243 с.


Review

Views: 293


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)