Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

VERBALIZATION OF THE EMOTIONAL ASPECT OF “WRITER” SOCIAL ROLE IN LEO TOLSTOY’S AND JOHN FOWLES’ DIARY DISCOURSE: COMPARATIVE ANALYSIS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2020-4-1037

Abstract

Aim. The study of textual parts with interchangeable speech subjects in diary discourse to determine their ability to render the emotive state of the narrator. Methodology. Multiphase discourse analysis, including contextological, liguo-culturological, quantitative phases. Results. It is stated that the social role “writer” represents a sophisticated linguistic phenomenon, which possesses significant semantic and functional potential and neither in its form, nor in its contents can be confined to simple uniform construct. Research implications. The study shows that the change from one theme to another significantly increases the emotiveness and meaning of the text as a whole. An additional conclusion is that this type of intertextual insertions may be used as a relevant characteristic of language personality, and may contribute to the development of language theory by laying the foundation to a new branch - interdiscoursive characterology.

About the Author

E. Yu. Pugacheva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Булдакова Ю. В. Особенности автометаописания в дневниковом дискурсе «Незамеченного поколения» (Дневник Б. Ю. Поплавского) // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2008. № 4-1. С. 154-158.

2. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / пер. с англ. А. П. Исаевой. М.: АСТ, АСТ МОСКВА; Владимир: ВКТ, 2009. 478 с.

3. Зиннатуллина З. Р. Специфика национальной самоидентификации в дневниках Дж. Фаулза // Филология и культура. 2011. № 1 (23). С. 239-241.

4. Копаева Е. В. Эмотивные средства языка как способ вербализации критического отношения к действительности (на материале англоязычных текстов жанра эссе) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2012. № 17 (650). С. 108-130.

5. Левченко М. Н. Роман Г. Бёлля «Глазами клоуна» и его языковое пространство // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2019. № 2. С. 15-23. DOI: 10.18384/2310-712X-2019-2-15-23.

6. Лукин Д. С. Лингвокультурное представление о языковой личности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2015. № 4. С. 78-84. DOI: 10.18384/2310-712X-2015-4-78-84.

7. Ромашкина М. В. Дневник как литературная форма (С. Киркегор, М. Ю. Лермонтов, Ф. Кафка, А. Камю, Ж.-П. Сартр): дис. … канд. филол. наук. М., 2016. 182 с.


Review

Views: 281


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)