Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

TEXT CREOLIZATION AS MANIPULATIVE STRATEGY TACTICS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2020-4-1036

Abstract

Aim. To identify the creolized texts manipulative opportunity. Methodology. The authors analyzed 500 creolized texts (texts with illustrations) in mass media, advertising and in the Internet during 2018-2019. Effect of verbal text with illustration differs from the bare verbal text effect on the recipient. Results. Three groups of manipulative tactics were revealed on the basis of a comparative study of the verbal text formalized content and illustrations. Firstly, supporting tactics when the text content is supported and emphasised with the illustration. Secondly, transforming tactics when illustrations are used to change the text content. Thirdly, the distracting tactics designed to take away the recipient from the verbal text content. Research implications. The article demonstrates the possibility of using mathematical methods in studying the creolized text content, which allow us to create formal criteria for the manipulation detection.

About the Authors

I. V. Vashunina
Russian New University
Russian Federation


V. А. Ilyina
Russian New University
Russian Federation


References

1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и международная коммуникация: на материале креолизованных текстов. М.: Академия, 2003. 128 с.

2. Войшвилло Е. К. Понятие как форма мышления: логико-гносеологический анализ. М.: Издательство МГУ, 1989. 239 с.

3. Габриелова Е. В. Импликация и экспликация оценки как средство речевого воздействия: на материале микроблога Twitter: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2018. 25 с.

4. Елишев С. О. Социальное манипулирование современной молодежью: автореф. дис. … докт. социол. наук. М., 2018. 73 с.

5. Латышев Л. К., Северова Н. Ю. Технология перевода. 4-е изд., пер. и доп. М.: Юрайт, 2019. 263 с.

6. Новиков А. И. Семантика текста и ее формализация. М.: Наука, 1983. 215 с.

7. Пастуро М. Красный. История цвета / пер. с фр. Н. Кулиш. М.: Новое литературное обозрение, 2019. 160 с.

8. Пастуро М. Синий. История цвета / пер. с фр. Н. Кулиш. М.: Новое литературное обозрение, 2015. 144 с.

9. Улановский A. Ложные метафоры счастья [Электронный ресурс]. URL: https://positivepathway.wordpress.com/2013/11/19/metaphor (дата обращения: 29.06.2020).

10. Яньшин П. В. Психосемантика цвета. СПб.: Речь, 2006. 368 с.

11. Itten J. Kunst der Farbe: Studienausgabe. Ravensburger, 1970. 94 s.

12. Huang S.-Y. The intersection of multimodality and critical perspective: Multimodality as subversion // Language Learning & Technology. 2015. № 19 (3). Р. 21-37.

13. Luo Y., Lin Y. Effects of Illustration Types on the English Reading Performance of Senior High School Students with Different Cognitive Styles [Электронный ресурс] // English Language Teaching. 2017. Vol. 10, № 9. URL: http://doi.org/10.5539/elt.v10n9p1 (дата обращения: 29.06.2020).

14. Riedel I. Farben in Religion, Gesellschaft, Kunst und Psychotherapie. Stuttgart: Kreuz, 1999. 268 s.

15. Stein J. P., Sehic S., Appel M. Machtvolle Bilder und Bildmanipulationen // Die Psychologie des Postfaktischen: Über Fake News,.,Lügenpresse“, Clickbait & Co. / hrsg. M. Appel. Berlin: Springer, 2020. S. 177-187.

16. Wildgen W. Visuelle Semiotik. Die Entfaltung des Sichtbaren. Vom Höhlenbild bis zur modernen Stadt. Bielefeld, 2013. 356 p.


Review

Views: 517


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)