Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

PROBLEM AND ITS SOLUTION IN THE SOCIAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-1-832

Abstract

The universal approach to the solution of social and educational problems is considered in the article. On the basis of the analysis and synthesis of psychological and educational literature the author clarifies such concepts as «problem», «solution», «algorithm», «pattern». The author compares different approaches to the issue of «problem solving» (general educational, universal, algorithmic), and presents the diagram of a pedagogical problem and its solution. The author examines the universal algorithm for solving social and pedagogical problems. The author states that it is necessary to train future social workers to use it.

About the Author

I. .. Larionova

Russian Federation


References

1. Беликов В.А. Дидактические основы организации учебно-познавательной деятельности школьников: дис.. д-ра пед. наук / В.А. Беликов. — Челябинск, 1995. — 389 с.

2. Большой психологический словарь / Сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко. — СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2005. — 625 с.

3. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. — СПб.: Изд-во «Питер», 2000. — 458 с.

4. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. — 2-е изд. — М.: Политиздат, 1977. — 304 с.

5. Лурия А.Р. Лекции по психологии / А.Р. Лурия. — СПб.: Питер, 2001. - 480 с.

6. Психология: словарь / под. общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. — 2-е изд., испр. и доп. — М.: Политиздат, 1990. — 494 с.

7. Социальная педагогика: Курс лекций: учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / под общ. ред. М.А. Галагузовой. — М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. — 416 с.

8. Спирин Л.Ф. Теория и технология решения педагогических задач / Л.Ф. Спирин; под ред. П.И. Пидкасистого. — М., 1997. — 174 с.

9. Фролов А.А. Запредметная суть предметного образования / А.А. Фролов, Ю.Н. Фролова // Мир образования — образование в мире, 2006. — № 2 (22). — С. 141-151.


Review

Views: 173


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)