Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

THE US EDUCATIONAL POLICY IN THE CONTEXT OF THE AMERICAN NATIONAL INTERESTS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-1-815

Abstract

The article is devoted to the study of the US experience in training personnel who are oriented as much as possible to satisfy the national interests in many countries of the world. While analyzing the US educational policy, the author proved there's close interrelation of the US state policy, national security system and the US system of education. The development of education influences directly the safeguarding of national security. Higher education, as well as state defence, is a first-priority of the US state policy. The article presents the analysis of the main objectives and main directions of the US state policy in the field of education.

About the Authors

S. .. Demchenko

Russian Federation


V. .. Nitsevich

Russian Federation


References

1. Афанасьев С.Л. Будущее общества. — М.: Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2000. — 568 с.

2. Буш Дж. Новый век станет веком свободы: Избранные речи 2001—2005 гг. / Рук. В. Игнатенко. — М.: ИТАР-ТАСС, 2005. — с.

3. Гершунский Б.С. Россия и США на пороге третьего тысячелетия: Опыт экспертного исследования российского и американского менталитетов. — М.: Флинта, 1999. — 604 с.

4. Денисенкова Н.Н. Политика в сфере образования в США и России в начале XXI века: сравнительный анализ: автореф. дис.. канд. полит. наук. — М., 2009. - 29 с.

5. Дьюи Дж. Демократия и образование / Пер. с англ. — М.: Педагогика-Пресс, 2000. — 384 с.

6. Каверина Э.Ю. Политика США в сфере высшего образования // США. Канада: экономика — политика — культура. — 2008. — № 3. — С. 72-88.

7. Кочетков Г.Б., Супян В.Б. Американские исследовательские университеты: особенности ведущих вузов // США. Канада: экономика — политика — культура. — 2008. — № 11. — С. 72-88.

8. Кубышкин А.И., Ладонина Е.Ю. Формируя интеллект нации: государственная политика США в отношении высшей школы: первая половина ХХ века. — Волгоград: Волгогр. науч. изд-во, 2005.

9. Можаева Л.Г. Эволюция форм подготовки специалистов за рубежом. — М.: ИНИОН РАН, 1996.

10. Обама Б. Дерзость надежды: Мысли о возрождении американской мечты / Пер. с англ. Т Камышниковой, А. Митрофанова. — СПб.: ИД Азбука-классика, 2008.

11. Образовательное законодательство и образовательные системы зарубежных стран / Под ред. А.Н. Козырина. — М.: Academia, 2007.

12. Организация, уровни и квалификации образования в зарубежных странах / Под ред. В.М. Филиппова. — М.: Центр сравнительной образовательной политики, 2004.

13. Послание Президента США Билла Клинтона Конгрессу США на 2000 год «О положении в стране» / Неофиц. пер. с англ. ИТАР-ТАСС. — М.: Издательство Государственной Думы РФ, 2000.

14. Россия на пути к новой экономике: Монография / Под ред. В.И. Видяпина, Г.П. Журавлёвой. — М.: РЭА, 2006.

15. Рузанова О.В. Современные тенденции повышения качества высшего образования в США / Науч. ред. А.М. Калимуллин. — Казань: Изд-во Каз. гос. ун-та, 2008.

16. Смакотин А.С., Сорвиров Б.В., Четвериков В.М. Образовательные инновации в зарубежных странах и опыт России. — М.: Интеграция, 2007.

17. Супян В.Б. Наука и образование в США: главные приоритеты развития в «экономике знаний» // США. Канада: экономика — политика — культура. - 2008. - № 6. - С. 23-34.

18. Шоув К. Экономическое развитие регионов как функция американских университетов // США. Канада: экономика — политика — культура. — 2008. - № 3. - С. 97-104.

19. Якунин В.И., Сулакшин С.С., Багдасарян В.Э., Нетесова М.С. Образование как фактор экономического развития: Монография. - М.: Научный эксперт, 2008. - 104 с.

20. Facts About K-12 Education Funding [Электронный ресурс]. - URL: http://www2.ed.gov/about/overview/fed/10facts/index.html (дата обращения: 18.10.2012).

21. Vision for the Future [Элетронный ресурс]. - URL: www.house.qov/science_pohce-report.htm. (дата обращения: 01.08.2010).


Review

Views: 352


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)