Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

MODERN METHODOLOGY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES: PROBLEMS AND PROSPECTS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-1-809

Abstract

The article is devoted to the topical problems of Foreign Language Methodology and factors determining its development: from the methodological recommendations and private methods to the theory of teaching foreign languages. Special attention is given to the analysis of the way Foreign Language Methodology correlates with philosophy, linguistics, psychology, and didactics. Besides, the peculiarities of modern Foreign Language Methodology are described: its interdisciplinary character, anthropocentrism, various levels of Methods research. The specific character of object-subject area of Methods as a science is given grounds.

About the Author

D. .. Galskova

Russian Federation


References

1. Бучило Н.Ф., Исаев И.А. История и философия науки. — М.: Проспект, 2012. - 432 с.

2. Гальскова Н.Д. Соотношение дидактики, лингводидактики и методики обучения иностранным языкам // Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность. — М.: Титул, 2010. — С. 20-29.

3. Гальскова Н.Д. Основные парадигмальные черты современной методической науки // Иностранные языки в школе. — 2011. — № 7. — С. 2-11.

4. Гальскова Н.Д. Проблемы современного иноязычного образования на современном этапе и возможные пути их решения // Иностранные языки в школе. — 2012. — № 9. — С. 2-9.

5. Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. — М.: Академия. — 336 с.

6. Гальскова Н.Д., Тарева Е.Г. Ценности современного мира глобализации и межкультурное образование как ценность // Иностранные языки в школе. — 2012. — № 1. — С. 3-11.

7. Горлова Н.А. Тенденции развития методики обучения иностранным языкам: учебное пособие. — М.: МГПУ, 2010. — 212 с.

8. Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. — М.: Наука, 1987. — 263 с.

9. Лукашевич В.К. Философия и методология науки: учеб. пособие. — Минск: Современная школа, 2006. — 320 с.

10. Микешина Л.А. Философия науки. — М.: Издательский дом Международного университета в Москве, 2006. — 440 с.

11. Пассов Е.И. Методика как теория и технология иноязычного образования. — Кн. 1. — Елец: МУП «Типография» г. Ельца, 2010. — 543 с.

12. Сериков В.В. Обучение как вид педагогической деятельности. — М.: Издательский центр «Академия», 2008. — 121 с.

13. Степин В.С. Философия науки. Общие проблемы. — М.: Гардарики, 2008. — 384 с.

14. Тарева Е.Г. Динамика ценностных смыслов лингводидактики // Лингвистика и аксиология: этносемиометрия ценностных смыслов: коллективная монография / отв. ред. Л.Г. Викулова. — М.: ТЕЗАУРУС, 2011. — С. 231-245.

15. Ушаков Е.В. Введение в философию и методологию науки. — М.: КНО-РУС, 2008. — 592 с.

16. Халеева И.И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков). — М.: Высшая школа, 1989. — 238 с.


Review

Views: 3533


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)