Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

THE DIGITAL ENVIRONMENT AND THE HUMAN FACTOR OF DISTANCE LEARNING

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2020-3-1026

Abstract

Aim. The aim is to define the principals of the concept proving that when switching to distance learning, it is necessary to pay special attention to the psychological aspects of working with children and to take these aspects into account when developing teacher training programs. Methodology. Analysis of the results of a survey of educators in the Moscow region aimed at identifying problems that have arisen in their work during distance learning. Results. It is concluded that the new digital education ecosystem changes only the means, formats, and teaching technologies. The human factor, the psychological components of the educational process, remain the key components for achieving the result. Research implications. The article formulates proposals to improve the level of psychological and pedagogical competencies of a teacher, to include blocks (modules) in advanced training programs that allow the teacher to solve the problems of motivating Trchildren to learn.

About the Author

N. S. Kramarenko
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Асмолов А. Г. Психология современности: вызовы неопределенности, сложности и разнообразия // Психологические исследования. 2015. Т. 8, № 40. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2015v8n40/1109-asmolov40.html#e3 (дата обращения: 15.07.2020).

2. Безруких М. М. Технические новинки не делают ребенка более творческом и самостоятельном» [Электронный ресурс] // Журнал «Дети в информационном обществе»: [сайт]. URL: http://detionline.com/assets/files/journal/28/28_gost_nomera.pdf (дата обращения: 01.07.2020).

3. Белинская Е. П. Информационная социализация подростков: опыт пользования социальными сетями и психологическое благополучие // Психологические исследования. 2013. Т. 6. № 30. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n30/858-belinskaya30.html (дата обращения: 01.07.2020).

4. Крамаренко Н. С. Проблемы «цифровой потребности» и информационной перегруженности обучающихся поколения Z // Педагогика. 2020. № 4. С. 37-42.

5. Крамаренко Н. С. Социокультурная среда цифровой эпохи: от психологических рисков к возможностям развития личности// Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2016. № 4. URL: www. evestnik-mgou.ru (дата обращения: 01.07.2020).

6. Многозадачность как ответ на вызовы сложности: доклад Галины Солдатовой [Электронный ресурс] // Психологическая газета : [сайт]. URL: https://psy.su/feed/8331/ (дата обращения: 01.07.2020).


Review

Views: 317


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)