Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

OPTIMIZING YOUTH ENVIRONMENT AS A CONDITION OF A PERSONALITY DEVELOPMENT

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2013-4-668

Abstract

The article is devoted to the organization of the process of creating an optimizing youth environment in contemporary Russia. It analyzes the function of the system of formal, non-formal and informal education in that process. The authors consider the problems of creating such an environment, as well as its structure. The article defines the role of the optimizing youth environment in the process of developing a professionally oriented personality and forming the students' professional activities. The authors introduce the concept of habitus as a system of harmonically matched dispositions of a personality and its functioning in the youth environment.

About the Authors

S. .. Aksenov

Russian Federation


R. .. Arifulina

Russian Federation


E. .. Belova

Russian Federation


E. .. Bistritskaya

Russian Federation


D. .. Zanozin

Russian Federation


E. .. Kiseleva

Russian Federation


References

1. Быстрицкая Е.В. Антропоконструкты самосознания, мышления и деятельности человека в сфере образовательных технологий // Мир психологии. - 2012. - № 2. - С. 209-222.

2. Быстрицкая Е.В. Акмеологические аспекты развития студента в образовательных технологиях / С.В. Дмитриев, Е.В. Быстрицкая // Акмеология. - 2011. - № 3. - С. 107-110.

3. Быстрицкая Е.В. Диалог и сотворчество в образовательном процессе / С.В. Дмитриев, Е.В. Быстрицкая, С.Д. Неверкович // Мир психологии. - 2011. - № 2. - С. 175-181.

4. Быстрицкая Е.В. Образовательные технологии - от логики взаимодействия к логике сотворчества / С.В. Дмитриев, Е.В. Быстрицкая, С.Д. Неверкович // Мир психологии. - 2010 - № 2. - С. 175-181.

5. Быстрицкая Е.В. Сознание, мышление и деятельность в антропных технологиях образования / С.Д. Неверкович, С.В. Дмитриев, Е.В. Быстрицкая // Теория и практика физической культуры. - 2013 - № 1. - С. 96-102

6. Ильинский И.М. Молодёжь и молодёжная политика. Философия. История. Теория. - М.: Голос, 2001. - 696 с.

7. Мухлаева Т.В. Международный опыт неформального образования // Человек и образование. - 2010 - № 4. - С. 158-162.

8. Панькин В.М., Филиппов А.В. Языковые контакты: краткий словарь. -М.: Флинта, 2011. - 214 с.

9. Четверикова А.С. Образовательная среда ППМС-Центра как комплекс возможностей развития психологической составляющей профессиональной компетентности педагога // Вестник МГОУ. - Серия «Педагогика». - 2010 -№ 2. - С. 164-167.

10. Fordham P. E. ‘Informal, non-formal and formal education programmes in YMCA George Williams College ICE301 Lifelong Learning Unit 2. - London: YMCA George Williams College, 1993. - 128 р.


Review

Views: 192


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)