МЕТОД СОЦИАЛЬНЫХ ИСТОРИЙ В РАЗВИТИИ СОЦИАЛЬНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЯМИ АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА (ПО МАТЕРИАЛАМ ЗАРУБЕЖНЫХ ИСТОЧНИКОВ)
https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-1-863
Аннотация
Об авторах
С. А. ЭстербрукРоссия
Е. А. Орлова
Россия
Т. А. Карпекова
Россия
Список литературы
1. Башина В.М. Аутизм в детстве. М.: Медицина, 1999. 236 c.
2. Лебединская К.С., Никольская О.С. Диагностика раннего детского аутизма. М.: Просвещение, 1991. 53 с.
3. Питерс Т. Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздействию. М.: Владос, 2002. 240 c.
4. Эстербрук С.А., Эстербрук Р.Л., Орлова Е.А., Карпекова Т.А. Теоретические и практические аспекты применения метода анализа вербального поведения для обучения и психологического сопровождения детей с аутизмом с нарушениями в развитии коммуникации и речи // Психология обучения. 2016. № 4. С. 102-114.
5. Шипицына Л.М., Первова И.Л. Социальная реабилитация детей с аутизмом: обзор иностранной литературы // Детский аутизм: хрестоматия / под ред. Л.М. Шипицыной. СПб.: Международный университет семьи и ребенка им. Р. Валленберга, 1997. С. 235-242.
6. American Psychiatric Association: Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 4th ed. Washington, DC, 2005. 915 р.
7. Andrews S.M. Increasing game playing skills and social comprehension in school-aged children with autism using social stories: PhD thesis in Psychology Sciences. San Diego, 2004. 234 р.
8. Attwood T. Strategies for improving the social integration of children with Asperger syndrome // Autism. 2000. № 4. Р. 85-100.
9. Fombonne E. Epidemiological surveys of autism and other pervasive developmental disorders: An update // Journal of Autism and Developmental Disorders. 2003a. № 33 (4). P. 365-382.
10. Heflin J.L., Alaimo D.F. Students with Autism Spectrum Disorders. New Jersey: Upper Saddle River Inc., 2007. 122 p.
11. Gray C.A. The new Social Story book. Arlington: Future Horizons, 2000. 120 p.
12. Gray C.A. Teaching children with autism to read social situations // Teaching children with autism: Strategies to enhance communication and socialization / ed. K.A. Quill. New York: Delmar, 1995b. P. 219-242.
13. Gray C.A., Garand J.D. Social stories: Improving responses of students with autism with accurate social information // Focus on Autistic Behavior. 1993. № 8 (1). P. 1-10.
14. Prelock P. Autism Spectrum Disorders: Issues in assessment and intervention. Austin: Pro-Ed, 2006. 604 p.
15. Thiemann K.S., Goldstein H. Social stories, written text cues, and video feedback: Effects on social communication of children with autism // Journal of Applied Behavior Analysis. 2000. № 34 (4). P. 425-446.
16. Using social stories to teach social and behavioral skills to children with autism / B.L. Swaggart et al. // Focus on Autistic Behavior. 1995. № 10 (1). P. 1-16.
17. Wing L. The Continuum of autistic characteristics // Diagnosis and Assessment in Autism / eds. E. Schopler, G.B. Mesibov. New York: Plenum Press, 1988. P. 91-110.
18. World Health Organization. International classification of functioning, disability and health. Geneva: Author, 2001. 84 p.
Рецензия
Для цитирования:
Эстербрук С.А., Орлова Е.А., Карпекова Т.А. МЕТОД СОЦИАЛЬНЫХ ИСТОРИЙ В РАЗВИТИИ СОЦИАЛЬНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЯМИ АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА (ПО МАТЕРИАЛАМ ЗАРУБЕЖНЫХ ИСТОЧНИКОВ). Российский социально-гуманитарный журнал (Прежнее название: «Вестник Московского государственного областного университета»). 2018;(1):13. https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-1-863
For citation:
Esterbrook S.A., Orlova E.A., Karpekova T.A. METHOD OF SOCIAL HISTORY IN DEVELOPMENT OF SOCIAL INTERACTION OF CHILDREN WITH VIOLATIONS OF THE AUTHENTIC SPECTRUM (ON MATERIALS OF FOREIGN SOURCES). Russian Social and Humanitarian Journal. 2018;(1):13. (In Russ.) https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-1-863