Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

PARENTS’ EMOTIONAL-SPEECH INFLUENCE AS A FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF A PRESCHOOLER’S MORAL CHOICE

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-1-868

Abstract

Abstract The article analyzes the results of the empirical research of the methods of parents’ emotional speech influence on the formation of a senior preschool child as a subject of moral choice. For the analysis of emotional speech influence the author’s questionnaire “Ways of influence of parents on moral development of the preschool child” (O. V. Suvorova, A. A. Shalina) was used. The authors studied the emotional-verbal ways of parental influence on the older preschooler in the process of moral education. It is shown that only about half of parents use positive ways of emotional impact on the moral behavior of their children. The prospects of further exploring the problem are defined. The authors associate them with the development of psychological and pedagogical support programs, as well as with training parents to use positive methods of emotional-speech influence on the moral development of a child.

About the Authors

O. V. Suvorova
Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University
Russian Federation


A. A. Shalina
Nizhny Novgorod Institute of Management - Branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Выготский Л.С. Педагогическая психология. М.: Педагогика, 1991. 480 с.

2. Данилюк А.Я., Кондаков А.М., Тишков В.А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России в сфере общего образования: проект. М.: Просвещении, 2009. 29 с. (Стандарты второго поколения).

3. Мельникова Н.Я. Развитие нравственной сферы личности дошкольника: автореф. дис. … канд. психол. наук. Казань, 2009. 40 с.

4. Смирнова Е.О., Соколова М.В. Структура и динамика родительского отношения в онтогенезе ребенка // Вопросы психологии. 2007. № 2. С. 57-68.

5. Смирнова Е.О., Холмогорова В.М. Соотношение непосредственных и опосредствованных побудителей нравственного поведения детей // Вопросы психологии. 2001. № 1. С. 26-36.

6. Сорокоумова С.Н. Развитие эмпатии у старших дошкольников через оптимизацию детско-родительских отношений // Психолог в детском саду. 2005. № 3. С. 93-98.

7. Суворова О.В. Влияние семейной среды на развитие детской субъектности [Электронный ресурс] // Вестник Мининского университета: [сайт]. 2014. № 3 (7). URL: http://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/viewFile/500/476 (дата обращения: 10.01.2018).

8. Суворова О.В., Шалина А.А., Таш А. Способы когнитивного воздействия родителей на развитие дошкольника как субъекта морально-нравственного выбора // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 56 (3). С. 346-353.

9. Gilligan C. Beyond morality: Psychoanalytic reflections on shame, guilt and love // Moral development and Behavior / ed. T. Liskona. New York, 1976. P. 144-158.

10. Gilligan C. In a different voice: Women’s conceptions of self and morality // Harvard Educational Review. 1977. Vol. 47. P. 481-517.

11. Walker L., Taylor J. Family interactions and the development of moral reasoning // Child development. 1991. Vol. 62. № 2. P. 264-283.


Review

Views: 280


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)