Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

LINGUISTIC AND PRAGMATIC FEATURES OF COMMUNICATIVE STRATEGIES AND TACTICS OF TEXTS OF JAPANESE TOURIST SITES

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-4-928

Abstract

Abstract The paper examines the problem of communicative tactics and strategies in tourist discourse. The purpose of the study is to identify linguistic and pragmatic features of communicative strategies and tactics in the texts of such Japanese tourist sites as JTB (Japan Tourist Bureau), H.I.S., and KNT (Kinki Nippon Tourist). The theoretical and practical significance of the research lies in the fact that the obtained results will not only expand the study of the problem of “communicative strategies and tactics”, but also will be useful as recommendations for producing tourist promotional materials for Japanese tourists. By using the linguistic description method based on such techniques as collection, method of continuous sampling, comparison, synthesis, processing, and classification of the research material, we the following Japanese-specific tourist discourse-specific tactics are identified: “guarantee of security”, “popularity”, “appealing to well-known brands”, and “comparison with the culture specific items known to the addressee”.

About the Authors

E. S. Rufova
North-Eastern Federal University
Russian Federation


T. V. Soloveva
North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Ван Дейк Т.А. Язык. Познание. Коммуникация : сборник работ / Т. А. ван Дейк; составление В. В. Петрова; пер. с англ. под ред. В.И. Герасимова. М.: Прогресс, 1989. 312 с.

2. Погодаева С.А. Языковые средства аргументации во французском туристическом дискурсе: автореф. дис. … канд. филол. наук. Иркутск: Иркутский государственный лингвистический университет, 2008. 24 с.

3. Сакаева Л.Р., Базарова Л.В. Понятия «туризм» и «туристический дискурс» в современной научной парадигме // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 6. Ч. 1. С. 159-161.

4. Тюленева Н.А. Лингвокогнитивные стратегии позиционирования и продвижения туристических услуг в российской и англоамериканской рекламе: дис. … канд. филол. наук. Омск, 2008. 269 с.

5. Филатова Н.В. Жанровое пространство туристического дискурса // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Серия: Филологические науки. 2012. № 2. С. 76-82.

6. Филатова Н.В. Туристический дискурс в ряду смежных дискурсов: гибридизация или полифония? // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2012. № 3. С. 41-46.


Review

Views: 406


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.