Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SUBJECTIVE MARKERS OF SECURITY FOR DIFFERENT LEVELS OF THE INFORMATION WAR REFLECTION

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-4-929

Abstract

Abstract The purpose of the article is to identify security markers in subjects that differ in the reflection of the features of the information war. The empirical stage of the study involved 240 people. The main research methods were the free association method and the survey. The results of the study revealed the differentiation of subjective markers of security at different levels of awareness of the information war on the parameters of detail, objectivity, controllability, balance. The article demonstrates the importance of taking into account the situation of the information war when considering the issues of subject security.

About the Authors

V. G. Tylets
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


T. M. Krasnyanskaya
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Кисляков П. А., Феофанов В. Н., Удодов А. Г. Модель социально безопасного/опасного поведения детей с нарушениями интеллекта // Учёные записки Российского государственного социального университета. 2017. Т. 16. № 3 (142). С. 19-27.

2. Краснянская Т. М., Тылец В. Г. Визуализация практики самообеспечения безопасности в приметах и обычаях студентов вуза // Психология и психотехника. 2015. № 11. С. 1158-1166.

3. Краснянская Т. М., Тылец В. Г. Возможности сценарного подхода в проектировании психологической безопасности личности // Психолог. 2016. № 4. С. 67-78.

4. Краснянская Т. М., Тылец В. Г. Информационно-психологическая безопасность: угрозы личностному развитию и их преодоление // Развитие системы педагогического образования в современной России: антропологический аспект: материалы XI Международной научно-практической конференции, Ставрополь, 26-27 июня 2015 г. Ставрополь: Издательство Ставропольского государственного педагогического института, 2015. С. 54-59.

5. Маралов В. Г. Феномен игнорирования опасностей // Теоретические и прикладные вопросы комплексной безопасности: материалы I Международной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 28 марта 2018 г. СПб.: Издательство Петровской академии наук и искусств, 2018. С. 258-263.

6. Маралов В. Г., Маралова Т. П., Волгарева П. А. Нормативность поведения как фактор отношения к опасностям в старшем школьном возрасте // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2018. № 2. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 25.09.2018).

7. Погодаева М. В. Безопасность образовательной среды как условие развития личности дошкольника // Безопасность жизнедеятельности. 2018. № 6 (210). С. 54-60.

8. Почепцов Г. Г. Информационные войны. Основы военно-коммуникативных исследований. М.: Рефл-бук: Ваклер, 2000. 576 с.

9. Расторгуев С. П. Информационная война. М.: Радио и связь, 1999. 416 с.

10. Татьянченко Н. П. Психология личной безопасности военнослужащих по призыву в ситуации профессиональной деятельности. М., 2012. 102 с.

11. Тылец В. Г., Краснянская Т. М. Психологическая безопасность личности в современной стрессогенной среде // Современное общество: к социальному единству, культуре и миру: материалы Международного форума, Ставрополь, 21-22 апреля 2016 г. Ставрополь: ТЭСЭРА, 2016. С. 277-279.


Review

Views: 270


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)