Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

POLITICAL POSTING IN MODERN RUNET: OPPORTUNITIES AND RISKS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-4-924

Abstract

Abstract The primary objective of the article is to identify and analyze subjects, technologies and trends of political posting in the Russian Internet segment. The authors analyze the data of sociological surveys, specific examples and peculiar technologies of the Runet political posting. The opportunities given by the specific software are also analyzed, the Metabot browser plugin and Google Trends application used to analysis of Internet political content taken as an example. The analysis reveals the main groups of political posters, their methods and technologies, as well as the significant trends in development of the Russian political posting in 2017-2018. The authors come to the conclusion that there is a kind of “technology race” of political posting in the modern Runet. Theoretical significance of the article is in its thesis about the synergistic interaction of political actors and institutions and the Internet media. The practical value of the research includes the Internet posters typology and the study of the political posting identifying technologies.

About the Authors

I. A. Isakova
National Research Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod
Russian Federation


A. P. Korotyshev
National Research Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod
Russian Federation


References

1. Абросимова Е.Е., Ардальянова А.Ю., Филипова А.Г. Видеоблогинг и современные подростки: опасности интернет-пространства // Теория и практика общественного развития. 2017. № 8. С. 9-13.

2. Авзалова Э.И. Современная дискуссия о роли Интернета в политике // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2014. Т. 156. № 1. С. 208-213.

3. Володенков С.В. Массовая коммуникация и общественное сознание в условиях современных технологических трансформаций [Электронный ресурс] // Журнал политических исследований : [сайт]. 2018. Т. 2. № 3. С. 1-8. URL: https://naukaru.ru/ru/nauka/article/23658/view (дата обращения: 11.12.2018).

4. Восканян А.Г., Почта Ю.М. Значимость коммуникационных средств Интернета в современной политике // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2013. № 3. С. 79-97.

5. Голубин Р.В., Грачев С.И. Место средств массовой коммуникации в борьбе с терроризмом // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2007. № 3. С. 218-223.

6. Интерес к новостям в Интернете [Электронный ресурс] // Фонд общественного мнения : [сайт]. URL: https://fom.ru/SMI-i-internet/12247 (дата обращения: 10.10.2018).

7. Интернет сообществом были обнаружены основные центры российской интернет-пропаганды [Электронный ресурс] // LiveJournal : [сайт]. URL: https://otakvot.livejournal.com/170541.html?style=mine (дата обращения: 11.09.2018).

8. Канашина С.В. Интернет-мем и политика // Политическая лингвистика. 2017. № 1 (61). С. 69-73.

9. Лымарь Е.М., Федорченко С.Н., Белюстин А.А., Федорченко Л.В. Финальный аккорд: III волна исследования политизации социальных сетей Интернета // Журнал политических исследований. 2018. Т. 2. № 3. С. 84-110. URL: https://naukaru.ru/ru/nauka/article/23664/view (дата обращения: 11.12.2018).

10. Лябах А.Ю. Интернет как инструмент реализации государственной политики российской федерации // Власть. 2016. Т. 24. № 10. С. 42-45.

11. Метабот для YouTube [Электронный ресурс] // YouTube : [сайт]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=oQ99yPwoCC0 (дата обращения: 11.09.2018).

12. Мирошниченко И.В., Морозова Е.В. Сетевая публичная политика: контуры предметного поля // Полис. Политические исследования. 2017. №2. С. 82-102.

13. Михалёв Ю.А. Роль Интернета в политике государств современного мира // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Общественные науки. 2015. № 737. С. 147-154.

14. Наблюдатели #ЕРКЮ [Электронный ресурс] // «ВКонтакте» : [сайт]. URL: https://vk.com/public159378864 (дата обращения: 11.09.2018).

15. Несмашный А.О. Интернет-технологии в политике и политические информационные интернет-технологии: различия в сущности и содержании понятий // Социум и власть. 2017. № 2 (64). С. 59-64.

16. Привалов И.В. Информационные предпочтения посетителей новостных сайтов // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2014. № 1-2. С. 458-463.

17. Римский В.Л. Гражданское и политическое в социальных сетях Рунета // Политическая наука. 2013. № 1. С. 192-208.

18. Савин Л.В. Искусство меметической войны // Информационные войны. 2018. №3(47). С. 10-16.

19. Селезнев В. Активизировались боты. Они активно пытаются нагнетать обстановку вокруг ДТП в Константиновке [Электронный ресурс] // Twitter : [сайт] URL: https://twitter.com/TwittPirojok/status/577581540584087554 (дата обращения: 11.09.2018)

20. Телевидение VS интернет: спор поколений [Электронный ресурс] // Всероссийский центр изучения общественного мнения : [сайт]. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=116341 (дата обращения: 10.10.2018).

21. Урсу Н.С. Манипулирование в политике: новые каналы коммуникации в Интернете // Вестник Российской нации. 2011. №3 (17). С. 148-160.

22. Чекулаев Е.П. Роль «прямых линий» и Интернет-блога в информационной политике РФ в 2000-е гг. // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2011. № 3. С. 103-106. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 11.09.2018).

23. Юханов Н.С. Трансформация политического консультирования: роль и значение «новых медиа» // Власть. 2009. № 11. С. 37-40.

24. Calahorrano L., Seithe M. Analysing Party Preferences Using Google Trends // CESifo Working Paper. 2014. № 4631. P. 1-25.

25. Fake news [Электронный ресурс] // Фонд общественного мнения : [сайт]. URL: https://fom.ru/SMI-i-internet/14054 (дата обращения: 10.10.2018).

26. Metabot for YouTube edited with dislikes [Электронный ресурс] // Pastebin : [сайт]. URL: https://pastebin.com/wF8APCNK (дата обращения: 11.10.2018)

27. Russian YouTube serves Putin [Электронный ресурс] // YouTube : [сайт]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=DZwAVsAgsLQ (дата обращения: 11.09.2018).


Review

Views: 246


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)