Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

THE ROLE OF “NEW MEDIA” IN MODERN CONFLICTS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2018-4-927

Abstract

Abstract The purpose of the article is to analyze the role of “new media” in modern political conflicts on the basis of statistical data. The theoretical significance of the work is associated with the justification of various information and communication technologies, the use of which increases the opportunities for their application in political reality. On the basis of the analysis and synthesis of terrorist organizations’ activities in the “new media” the reasons of public susceptibility to information influence are revealed. The authors come to the conclusion that “new media” become direct participants of information wars. Besides, they significantly surpass traditional media in the context of information and propaganda activities.

About the Authors

S. I. Grachev
National Research Nizhny Novgorod State University named after N. I. Lobachevsky
Russian Federation


T. V. Baranova
National Research Nizhny Novgorod State University named after N. I. Lobachevsky
Russian Federation


References

1. Аудитория интернета в России выросла на 4 % [Электронный ресурс] // Mediascope [сайт]. URL: http://mediascope.net/press/news/812866/ (дата обращения: 15.11.2018).

2. Аудитория наиболее популярных в России мессенджеров [Электронный ресурс] // Издательский дом «Коммерсантъ» [сайт]. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3306409 (дата обращения: 15.11.2018).

3. Бурдье П. О телевидении и журналистике / пер. с фр. Т. Анисимовой, Ю. Марковой. М.: Фонд научный исследований «Прагматика культуры», 2002. 160 с.

4. ВМС США создали кибервойска [Электронный ресурс] // Lenta.Ru [сайт]. URL: https://lenta.ru/news/2010/01/27/cyberfor/ (дата обращения: 01.11.2018).

5. Володенков С.В. Информационное противоборство как составляющая современных «гибридных войн»: роль и особенности // «Гибридные войны» в хаотизирующемся мире XXI веке / под ред. П. А. Цыганкова. М.: Издательство Московского университета, 2015. С. 187-210.

6. Информационные войны в киберпространстве - Китай и Индия [Электронный ресурс] // Международная жизнь : [сайт]. URL: https://interaffairs.ru/news/show/614 (дата обращения: 01.11.2018).

7. Кузнецова Е.В. Социальный институт СМИ в контексте современных общественно-цивилизационных изменений // Регионология. 2012. №3 (80). С. 154-160.

8. Панарин И.Н. СМИ, пропаганда и информационные войны. М.: Поколение, 2012. 260 с.

9. Результаты исследования 2017 Edelman Trust Barometer указывают на глобальное падение доверия [Электронный ресурс] // NobletMedia CIS [сайт]. URL: http://nobletmedia.com/news/313-rezultaty-issledovaniya-2017-edelman-trust-barometer-ukazyvayut-na-globalnoe-padenie-doveriya- (дата обращения: 15.11.2018).

10. Силы информационных операций России [Электронный ресурс] // Пси-Фактор [сайт]. URL: https://psyfactor.org/news/psyops234.htm (дата обращения: 15.11.2018).

11. Чумиков А. Н. Медиарилейшнз: учебное пособие для вузов. М.: Аспект Пресс, 2014. 184 с.

12. Al Qaeda letter called ‘chilling’ [Электронный ресурс] // CNN [сайт]. URL: http://edition.cnn.com/2005/WORLD/meast/10/11/alqaeda.letter/ (дата обращения: 15.11.2018).

13. Castells M. The Power of identity: The Information age: economy, society, and culture : in 3 vol. Vol. 2. Hoboken: John Wiley & Sons, 2011. 540 р.

14. Islamic State launches mobile app for children [Электронный ресурс] // Public Multimedia Inc [сайт]. URL: https://www.longwarjournal.org/archives/2016/05/islamic-state-launches-mobile-app-for-children.php (дата обращения: 15.11.2018).

15. New British Army unit ‘Brigade 77’ to use Facebook and Twitter in psychological warfare [Электронный ресурс] // Independent [сайт]. URL: https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/return-of-the-chindits-mod-reveals-cunning-defence-plan-10014608.html?origin=internalSearch (дата обращения: 15.11.2018).


Review

Views: 335


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)