Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

PHENOMENON OF BUSINESSMEN-BEGINNERS’ DEMOTIVATION

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2017-1-792

Abstract

The article is devoted to the phenomenon of demotivation of businessmen starting their activities. Its specific functional manifestations, as well as its structure, are studied from the standpoint of system-activity approach of domestic psychological school. It is proposed to consider the destruction of the structure and course of activities, as well as the state of disorientation, hindered or distorted processes of internalization and externalization, as specific functional manifestations of demotivation. The author’s structural model of motivational-semantic sphere is built on the basic criteria: “perceived external world” and “duration of the struggle of motives”.

About the Author

D. V. Gliznutsin
Lipetsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Василюк Ф.Е. Психология переживания (анализ преодоления кризисных ситуаций). М.: Изд-во Московского университета, 1984. 200 с.

2. Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 3. Проблемы развития психики. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

3. Глизнуцин Д.В. Феномен демотивации в развитии предпринимательской деятельности // Молодые ученые - столичному образованию: материалы ХV Городской научно-практической конференции с международным участием, М., 21 апреля 2016 г.: в 2 т. Т. I. М.: МГППУ, 2016. С. 120-122.

4. Достоевский Ф.М. Собрание сочинений: в 15 т. Т. 3. Л.: Наука, 1988. 576 с.

5. Карпова Е.В. Антимотивация в структуре учебной деятельности // Психология образования в XXI веке: теория и практика: материалы Международной научно-практической конференции, Волгоград, 14-16 сентября 2011 г. Волгоград: Перемена, 2011. С. 17-20.

6. Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Политиздат, 1975. 304 с.

7. Патоша О.И., Черныш М.А. Индивидуально-психологические особенности принятия решения в малом бизнесе [Электронный ресурс] // Социально-экономические и психологические проблемы управления. М.: МГППУ, 2013. URL: http://psyjournals.ru/social_economical_psychological_/issue/63225.shtml (дата обращения: 06.06.2016).

8. Петраш М.Д. Психологическое содержание и факторы возникновения кризисов профессионального развития на этапе начала профессиональной деятельности // Экспериментальная психология. 2011. Т. 4. № 4. С. 88-100.

9. Франкл В. Сказать жизни «Да!»: психолог в концлагере. М.: Смысл: Альпина нон-фикшн, 2011. 237 с.

10. Чиликин А.Н. Социально-психологические основы развития предпринимательства в реальном секторе экономики: дисс. … докт. психол. наук. М., 2000. 270 с.

11. Al-Khairy M.H. English as a foreign language learning demotivational factors as perceived by Saudi undergraduates // European Scientific Journal. 2013. Т. 9. № 32. P. 368-382.

12. Afrough T., Rahimi A., Zarafshan M. Foreign Language Learning Demotivation: A Construct Validation Study // Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014. Т. 136. P. 49-53.

13. Elementary school students’ foreign language learning demotivation: A mixed methods study of Korean EFL context / T.Y Kim et al. // The Asia Pacific Education Researcher. 2012. Т. 21. № 1. P. 39-50.

14. Meshkat M., Hassani M. Demotivating factors in learning English: The case of Iran // Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012. Т. 31. P. 745-749.

15. Ryan P. Demotivation: A discussion of factors that affect the attitudes of Japanese post-secondary students of English // Summary. 2013. Т. 45. P. 41-48.

16. Trang T.T.T., Baldauf Jr.R.B. Demotivation: Understanding resistance to English language learning-the case of Vietnamese students //The Journal of Asia TEFL. 2007. Т. 4. № 1. P. 79-105.


Review

Views: 248


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)