Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SCREEN “LANGUAGE” AND SCREEN “SPEECH” IN THE STATIC SCOPE OF THE HETEROGENEOUS TEXTS: DISCRETE UNITS OF THE MOVEMENT CONTINUUM

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2019-2-954

Abstract

Abstract The article describes the content of the screen “language”, which is one of the ways to record the screen text, similar to the writing. The screen “speech” is scrutinized as the contamination of semiotically heterogeneous units in space-time continuum of the screen, as well as its usage in polycode-multimodal texts. The goal of this article is to single out, describe and analyse the screen “language” peculiarities embodied in the screen “speech”. The main bulk of the research is dedicated to the study of the selected material at the level of screenshots without regard to their syntagmatic organization and rhythmic stratification.

About the Author

Y. A. Evgrafova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Барт Р. Проблема значения в кино // Система моды. Статьи по семиотике культуры / пер. с фр., вступ. ст. и сост. С. Н. Зенкина. М., 2004. С. 195-199.

2. Беллур Р. Недосягаемый текст // Строение фильма: сборник статей / сост. К. Разлогов. М.: Радуга, 1984. С. 221-229.

3. Делёз Ж. Кино / пер. с фр. Б. Скуратова; вступ. ст. О. Аронсон. М.: Ad Marginem, 2004. 622 с.

4. Долотова Т. Н. Cовременные радио- и телетексты: достоинства и недостатки // Вестник Ставропольского государственного педагогического института. 2011. Т. 1. № 15-1. С. 191-199.

5. Кара-Мурза Е. С. Язык современной русской рекламы // Язык массовой и межличностной коммуникации: коллективная монография / под ред. Г. Я. Солганика. М.: Медиамир, 2007. С. 479-552.

6. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики // Об искусстве. СПб.: Искусство-СПб, 2005. С. 288-372.

7. Метц К. Воображаемое означающее. Психоанализ и кино / пер. с фр. Д. Калугина, Н. Мовниной; науч. ред. А. Черноглазов. СПб.: Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2010. 336 с.

8. Морозов С. А. Визуализация текста на дисплее [Электронный ресурс] // Культура и время перемен. 2016. № 1 (12). URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_26111120_17490975.pdf (дата обращения: 16.01.2019).

9. Морозов С. А. Экранный текст // Традиции и инновации в массовой коммуникации: сборник научных трудов. Краснодар: Российское энергетическое агентство, 2016. С. 97-101.

10. Никулова Г. А. Метадизайн экранного текста как инструмент авторской коммуникации // Метеор-Сити. 2017. № 1 (7). С. 11-17.

11. Познин В. Ф. Метафора как часть медиатекста // Медиаобразование. 2017. № 2. С. 112-113.

12. Резепова Н. В. Cтилистические характеристики телетекста и речевое поведение телевизионной личности в публичном диалоге со зрителями // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2013. № 3 (115). С. 96-101.

13. Суленева Н. В. Дискурсивные коды классической литературы в современном российском кинематографе // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 1. С. 259-264.

14. Сурикова Т. И. Письменная речь на телеэкране: семиотические и прагматические аспекты // Мир русского слова. 2017. № 1. С. 61-67.

15. Уорд П. Композиция кадра в кино и на телевидении / пер. с англ. А. М. Аемуровой, Ю. В. Волковой; под ред. С. И. Ждановой. М.: Институт кино и телевидения, 2005. 196 с.

16. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию / пер. с ит. В. Г. Резник, А. Г. Погоняйло. СПб.: Симпозиум, 2006. 544 с.

17. Якобсон Р. Избранные работы / пер. с англ., нем., фр.; сост., общ. ред. В. А. Звегинцева; предисл. Вяч. Вс. Иванова. М.: ПРОГРЕСС, 1985. 453 с.

18. Barnhurst K. G., Nerone J. The form of news: history. New York, London: Guilford Press, 2002. 326 p.

19. Barthes R. Système de la mode: Essais. Paris: Éditions du Seuil, 1983. 352 p.

20. Deleuze G. Cinéma 1. L’Image-Mouvement. Paris: Les Éditions de Minuit, 1983. 296 p.

21. Deleuze G. Cinéma 2. L’Image-Temps. Paris: Les Éditions de Minuit, 1983. 384 p.

22. Eco U. La struttura assente: La ricerca semiotica e il metodo strutturale. 8a ed. Milan: Bompiani, 2015. 464 p.

23. Metz Ch. Le signifiant imaginaire. Psychanalyse et cinema. Paris: Union générale d’éditions, 1977. 373 p.

24. Monaco J. How to read a film. Movies, media, multimedia. 3rd ed., comp., rev. and expand. New York, Oxford: Oxford University Press, 2000. 672 p.

25. Pasolini P. P. Discorso sul piano-sequenza ovvero il cinema come semiologia della realtà // Linguaggio e ideologia nel film tavola rotonda. Novara, 1968. P. 135-137.

26. Ward P. Picture Composition for Film and Television. 2nd ed. New York, London: Focal Press, 2013. 288 p.

27. Wollen P. Signs and meaning in the cinema. 2nd ed., rev. Bloomington, London: BFI Publishing, 1969. 192 p.


Review

Views: 273


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)