Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

MICROLEARNING IN TEACHER LIFELONG EDUCATION IN THE VUCA WORLD

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2021-4-1101

Abstract

Aim. To discuss the problem of microlearning as the most modern and relevant format for the implementation of educational programs in the system of lifelong education in the context of the VUCA world. Methodology. The main research method is a theoretical analysis of modern domestic and foreign research on the problem of microlearning, its structural components, possible options for practical application, efficiency in terms of obtaining the required educational result. Results. Various approaches to the concept, structure of microlearning and options for its practical application are combined in understanding of microlearning as a format aimed at solving a specific didactic problem by small parts within a short time. In the world of VUCA, this is becoming one of the most important conditions that ensure the renewal of educational programs of the lifelong education system in accordance with the new demands of practice, as well as the formation of flexible educational trajectories. Research implications. The data obtained contribute to the methodological support of continuing education programs for teachers, programs implemented using e-learning and distance learning technologies.

About the Authors

N. S. Kramarenko
Moscow Region State University
Russian Federation


E. V. Kryukov
Financial University under the Government of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Золотухин С. А. Микрообучение как центральная концепция электронного обучения // Учёные записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2020. № 4 (56). URL: http://scientific-notes.ru (дата обращения: 01.10.2021).

2. Ивкина М. И. Микрокурсы в социальных сетях // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 3 (76). С. 38-39.

3. Крамаренко Н. С. Проблемы «цифровой потребности» и информационной перегруженности обучающихся поколения Z // Педагогика. 2020. № 4. С. 37-42.

4. Крамаренко Н. С. Социокультурная среда цифровой эпохи: от психологических рисков к возможностям развития личности // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2016. № 4. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 01.10.2021).

5. Крамаренко Н. С. Человеческий фактор в новой экосистеме цифрового образования // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2020. № 3. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 01.10.2021). Doi:10.18384/2224-0209-2020-3-1026

6. Монахова Г. А., Монахов Д. Н., Прончев Г. Б. Микрообучение как феномен цифровой трансформации образования // Образование и право. 2020. № 6. С. 299-304.

7. Монахова Г. А., Монахов Д. Н., Прончев Г. Б. Социальные аспекты трансформации российского образования в условиях цифровизации // Образование и право. 2020. № 6. С. 208-214.

8. Пандемия COVID-19: конец привычного мира? / А. В. Абрамов, В. Э. Багдасарян, С. О. Бышок, С. В. Володенков, Д. Г. Евстафьев, В. Г. Егоров, Н. А. Комлева, Н. С. Крамаренко, А. В. Манойло, О. М. Михайленок, А. И. Петренко, В. Ф. Прокофьев // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2020. № 2. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 03.10.2021).

9. Gassler G., Hug T., Glahn C. Integrated Micro Learning - An outline of the basic method and first results // Interactive Computer Aided Learning. 2004. URL: https://www.academia.edu/1340127/Integrated_Micro_Learning_An_outline_of_the_basic_method_and_first_results (дата обращения: 03.10.2021).

10. Zhang J., West R. E. Designing Microlearning Instruction for Professional Development Through a Competency Based Approach // TechTrends. 2019. № 64 (2). P. 310-318. DOI: 10.1007/s11528-019-00449-4


Review

Views: 374


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)