Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

“NEW EDUCATION” AS A POLITICAL PROJECT IN THE NETWORK SOCIETY

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2021-4-1091

Abstract

Aim. An attempt is made to consider the processes of transformation of education in the network society from the perspective of the idea of the “New Education” on the basis of political science analysis. Methodology. The paper principally deals with the analysis of socio-political aspects of modernization of education in the info-digital-network society on the basis of the methods of content analysis, discourse analysis, political analysis in the context of project approach. Results. It is demonstrated that the implementation of the “New Education” idea will allow to reach a new level of development in the socio-humanitarian context. It is exactly the development of human beings, increasing their level of competence and knowledge in the info-digital-network society that becomes a decisive condition for social progress. Research implications. The author succeeds in updating the issues of educational development at the present stage on the basis of the idea of transition to the “New Education” as one of the political projects demanded by the network society.

About the Author

O. G. Shchenina
Institute of Sociology of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Горц А. Нематериальное. Знание, стоимость и капитал / пер. с нем., фр. М. М. Сокольской. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2010. 208 с.

2. Громыко Ю. В. Российская система образования сегодня: решающий фактор развития или путь в бездну? Образование как политическая технология. М.: ЛЕНАНД, 2019. 368 с.

3. Исследование по сравнительному образованию. Подходы и методы / под ред. М. Брея, Б. Адамсона, М. Мэйсона; пер. с англ. М. Л. Ваховского, И. В. Разнатовского; под ред. Л. Ц. Ваховского. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2019. 468 с.

4. Кин Дж. Демократия и декаданс медиа / пер. с англ. Д. Кралечкина. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2015. 312 с.

5. Колин К. К. Наука для будущего: цифровая реальность, философия информации и новое мировоззрение // Проектирование цифрового будущего. Научные подходы / под ред. Г. Г. Малинецкого, В. В. Иванова, П. А. Верника. М.: Техносфера, 2020. С 185-198.

6. Коулман С. Может ли Интернет укрепить демократию? / пер. Ю. А. Кабанова, Ю. Г. Мисникова, А. Н. Рябушко. СПб.: Алетейя, 2018. 132 с.

7. Малинецкий Г. Г. Риски цифрового мира // Проектирование цифрового будущего. Научные подходы / под ред. Г. Г. Малинецкого, В. В. Иванова, П. А. Верника. М.: Техносфера, 2020. С. 214-338.

8. Новый гуманизм - горизонты «пост» / С. А. Азаренко, А. С. Железнов, М. А. Иванченко, Т. Х. Керимов, Д. А. Томильцева; науч. ред. Д. А. Томильцева. СПб.: Академический проект, 2020. 140 с.

9. Фен Ш. Заменит ли нас искусственный интеллект? Введение в ХХI век / пер. Н. Рыбалко, А. Суслопарова. М.: Ад Маргинем Пресс: ABCdesign, 2019. 144 с.

10. Шупер В. А. Образование как политическая технология. Рецензия на книгу Ю. В. Громыко «Российская система образования сегодня: решающий фактор развития или путь в бездну? Образование как политическая технология» // Управление наукой: теория и практика. 2020. Т. 2. № 3. С. 260-268.

11. Эпштейн М. Н. Будущее гуманитарных наук: Техногуманизм, креаторика, эротология, электронная филология и другие науки ХХI века. М.: Рипол-классик: Панглосс, 2019. 239 с.


Review

Views: 278


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)