Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SUPERVISION METHOD IN WORKING WITH TEACHERS SUPPORTING CHILDREN IN HARD LIFE SITUATION

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2021-3-1087

Abstract

Aim. Analysis of the features of the implementation of the supervision method in the process of training teachers whose professional activities include organizing pedagogical support for children in difficult life situations. Methodology. The article deals with the organization of professional support for teachers working with children in difficult situations in educational organizations of general and additional education. The main method of research is the method of supervision, based on Carl Rogers methodology of client-centered therapy. Results. The model of using the supervision method in working with teachers engaged in professional activities with children of vulnerable groups has been tested as part of the research work on creating conditions for professional support of teachers focused on working with children in difficult life situations. The use of the supervision method makes it possible to prevent emotional burnout in teachers, as well as to choose optimal ways to solve professional problems in the working conditions of the supervisory group, including the mode of remote interaction. Research implications. The results of the study contribute to the development of various formats of training teachers to work with children of vulnerable groups. The structure of the group supervision session based on Karl Rogers client-centered therapy methodology can be used for teachers and specialists of helping professions (social educators, practical psychologists), taking into account the specifics of their professional activities in providing pedagogical support to children in difficult life situations

About the Author

I. N. Popova
Federal Education Development Institute RANEPA
Russian Federation


References

1. Васильева В. С., Николаева И. И. Особенности социально-педагогической работы педагога-психолога с детьми группы риска // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 12-6. С. 1023-1026.

2. Ваулина Т. А. Супервизия: опыт американской психологии // Сибирский психологический журнал. 2008. № 30. С. 44-46.

3. Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. 2-е изд. СПб.: Питер, 2008. 201 с.

4. Волобуева Т. Б. Супервизия в дополнительном педагогическом образовании: региональная модель // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2017. № 3. С. 21-28.

5. Воронина Л. В., Моисеева Л. В. Супервизия как ведущий метод научного менеджмента в подготовке аспирантов // Педагогическое образование в России. 2014. № 12. С. 36-40.

6. Гурьянова М. П., Дементьева Л. А. Комплексный анализ деятельности школьных социальных педагогов по профилактике агрессивных проявлений детей в образовательной среде // Социальная педагогика. 2020. № 2. С. 83-95.

7. Дегтерев В. А., Ларионова И. А. Супервизия как средство практической профессиональной подготовки специалистов социальной работы: зарубежный опыт // Вестник социально-гуманитарного образования и науки. 2018. № 2. С. 5-9.

8. Залевский Г. В. Супервизия: основания классификации, концепции, модели. Сообщение 3 // Сибирский психологический журнал. 2000. № 13. С. 94-99.

9. Катрин Т. Ю. Супервизия как профилактика профессионального выгорания в практике работы психологов социальной сферы // Психология и психотерапия семьи. 2018. № 2. С. 70-76.

10. Кулаков С. А. Супервизия в психотерапии: учебное пособие для супервизоров и психотерапевтов. СПб.: Мед. центр С. П. Семёнова “Вита“, 2004. 126 с.

11. Овсянникова Г. В. Социально-педагогические технологии работы социального педагога с детьми «группы риска» // Современная образовательная среда: теория и практика : материалы конференции, Чебоксары, 28 ноября 2018 г. Чебоксары: Центр научного сотрудничества “Интерактив плюс“, 2018. С. 113-117.

12. Пономаренко М. А. Педагогическое супервизорство: генезис понятия и сущность [Электронный ресурс] // Письма в Эмиссия.Оффлайн. 2012. № 8. URL: http://www.emissia.org/offline/2012/1839.htm (дата обращения: 09.09.2017).

13. Ховкинс П., Шохет Р. Супервизия. Индивидуальный, групповой и организационный подходы. СПб.: Речь, 2002. 352 с.

14. Цинченко Г. М. Благополучие детей в контексте новых социальных исследований в западных странах // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2017. № 1. С. 76-88. DOI: 10.15593/2224-9354/2017.1.6

15. Щукина Ю. В. Актуальные проблемы супервизорской практики // Научно-практические и прикладные аспекты деятельности Центра экстренной психологической помощи ИЭП МГППУ. М.: Экон-Информ, 2011. С. 178-202.

16. Яковлев Е. В., Яковлева Н. О. Супервизия как педагогический феномен // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2015. № 10. С. 9-13.

17. Bernard J. M., Goodyear R. K. Fundamentals of clinical supervision. Harlow: Pearson, 2014. 359 p.

18. Development, content, process and outcome of an online peer supervision group for counselor trainees / Christine J. Yeh, Tai Chang, Lillian Chiang, Christopher M. Drost, Dorota Spelliscy, Robert T. Carter, Yaowen Chang // Computers in Human Behavior. 2008. № 24. P. 2889-2903. DOI: 10.1016/j.chb.2008.04.010

19. Falender C. A., Shafranske E. P. Clinical supervision: a competency based approach. Washington: American Psychological Association, 2004. 336 p.

20. Gottschalk G. M. Soziale Pдdagogik. Systematische Kategorien eines historischen Begriffs // Konrad F.-M. Sozialpдdagogik im Wandel. Historische Skizzen. Mьnster: Waxmann Verlag GmbH, 2005. P. 35-54.

21. Hess K. D., Hess A. K., Hess T. H. Psychotherapy Supervision: Theory, Research and Practice. Hoboken: Wiley, 2008. 648 p.

22. O’Hare W., Mather M., Dupuis G. Analyzing State Differences in Child Well-Being // Child Indicators Research. 2013. № 6. P. 401-431. DOI: 10.1007/s12187-012-9173-3

23. Rogers С. Client-centered therapy. Boston: Houghton-Mifflin, 1951. 572 p.

24. Rogers C. The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change // Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training. 2007. Vol. 44 (3). P. 240-248. DOI: 10.1037/0033-3204.44.3.240


Review

Views: 403


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)