Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SOCIAL IDENTITY AND VALUE STRUCTURE AS A FACTOR OF PERSONNEL TRAINING

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2021-3-1077

Abstract

Aim. The paper defines the characteristics of changes in social identity and the structure of personnel values in a training situation. Methodology. The main content of the study includes an analysis of the results of studying the relationship between social identity and the structure of managers’ values in a learning situation. The author carried out an experiment using the methods of “ROSSTL” V. G. Gryazeva-Dobshinskaya and “Reflexive choice” by V. A. Petrovsky on 80 managers in Russian commercial organizations. Results. The analysis showed that personnel training is a factor in changing the social identity and value structure of managers. Training promotes the identification of managers with the roles of a deputy leader and a creative employee and the choice of the values “Career” and “Power” that are relevant in their work, the values “Cognition” and “Money” that are necessary in their work, the values “Creativity” that are desired in work. Research implications. In the conclusion of the article, the main conclusions and the possibilities of using the obtained data are formulated, taking into account the actual practical needs in the field of training and development of company personnel.

About the Author

E. S. Pismenyuk
South Ural State University (National Research University); LLC “United Confectioners”
Russian Federation


References

1. Асмолов А. Г., Шехтер Е. А, Черноризов А. М. Историко-эволюционный подход к развитию сложных систем // Вопросы психологии. 2013. № 6. С. 3-13.

2. Бавина П. А., Чурилина И. Н., Егорова Е. В. Современные технологии профориентационного обучения в концепции work based learning // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения : сборник материалов ХLVIII Международной научно-практической конференции : г. Новосибирск, 9 февраля 2016 г. / под общей редакцией С. С. Чернова. Новосибирск, 2016. С. 165-169.

3. Бадью А. Философия и событие / пер. Д. Кралечкин. М.: Институт общегуманитарных исследований, 2013.192 с.

4. Базаров Т. Ю. Управление персоналом развивающейся организации. М.: Инфра-М, 2006.116 с.

5. Белинская Е. П. Человек в изменяющемся мире - социально-психологическая перспектива. М.: Прометей, 2005. 319 с.

6. Белинская Е. П. Изменчивость Я: кризис идентичности или кризис знания о ней? // Психологические исследования. 2015. № 8. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2015v8n40/1120-belinskaya40.html (дата обращения: 30.06.2020).

7. Виштак О. В., Варгина Е. В. Анализ факторов, влияющих на результативность подготовки персонала промышленных предприятий [Электронный ресурс] // Universum: Психология и образование. 2015. № 3-4. URL: http://7universum.com/ru/psy/archive/item/2056 (дата обращения: 27.06.2020).

8. Грязева-Добшинская В. Г. Толерантность субъектов творческой и инновационной деятельности как социокультурный капитал инновации предприятий // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2011. № 42. С. 17-24.

9. Грязева-Добшинская В.Г. Инновационное лидерство: моделирование тенденций активности менеджеров предприятия // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2010. № 17. С. 9-17.

10. Иванова Н.Л., Румянцева Т.В. Социальная идентичность: теория и практика. М.: Современный гуманитарный университет, 2009. 456 с.

11. Леонтьев Д. А. Вызов неопределенности как центральная проблема психологии личности [Электронный ресурс] // Психологические исследования. 2015. Т. 8. № 40. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 30.06.2020).

12. Несмеянова Р. К., Липатов С. А. Взаимосвязь восприятия привлекательности корпоративной культуры с организационной идентификацией сотрудников // Организационная психология. 2017. Т. 7. № 3. С. 67-84.

13. Особенности идентификации с персонажами культового фильма в контексте проблем социальной идентичности зрителей / С. Ю. Коробова и др. // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2018. Т. 11. № 3. С. 24-31. DOI: 10.14529/psy180303.

14. Петровский В. А., Таран Т. А. Модель рефлексивного выбора: трансактная версия // VIII национальная конференция по искусственному интеллекту с международным участием (Коломна, 7-12 октября 2002 г.) : труды в 2 т. Т. 1. М.: Физматлит, 2002. С. 502-511.

15. Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь, 2000. 350 с.

16. Третьяков В. П. Порождающие игры. Практическое руководство по применению. Харьков: Гуманитарный центр, 2016. 240 с.

17. Хухлаев О. Е., Хайт М. А. Сложность социальной идентичности: концепция С. Роккас и М. Брюера // Социальная психология и общество. 2012. № 3. С. 16-26.

18. Haslam S. A. Psychology in organizations: The social identity approaches. London: Sage, 2004. 336 p.


Review

Views: 277


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)